Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en overheid moeten meer gebruik maken van sociale media voor het transparant beschikbaar stellen van informatie en het contact met patiënten te optimaliseren. Dit adviseert de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in het rapport Gezondheid 2.0 dat dinsdag is verschenen. Op den duur zal dit de zorgkosten en arbeidstekorten verlagen.
Shared care
Zorgaanbieders moeten de sociale media benutten om samen met de patiënt de zorg te optimaliseren. Zorgverzekeraars kunnen op grond van de ervaringen van verzekerden betere zorgproducten inkopen. Naast het verbeteren van het contact met de patiëntadviseert de RVZ dat zorgaanbieders en zorgconsumenten meer samenwerken aan shared care: aanbieders moeten zorgstandaarden en zelfmanagement aangemoedigen. Hierdoor kunnen burgers en patiëntenorganisaties een actievere rol spelen in het zorgproces. Een beter geïnformeerde patiënt is een gelijkwaardige partner bij de besluitvorming over behandeling maar ook bij zelfmanagement van chronische aandoeningen. Meer informatie over gezonde leefwijzen kan daarnaast leiden tot het voorkomen van ziekten of het verminderen van de nadelige gevolgen. Dit kan bijdragen aan het verlagen van de zorgkosten en van de dreigende arbeidstekorten in de zorg.
Kwaliteitsverbetering
Volgens de RVZ komen door de verdere ontwikkeling van internet veel verbeteringen in de zorg ‘spontaan’ dichterbij. Transparantie over diagnoses, behandelmogelijkheden en kosten, maar ook een gelijkwaardiger verhouding tussen professional en patiënt. Nieuwe technologieën en de wijze waarop ze worden ingezet, ondersteunen de persoonlijke en professionele besluitvorming over gezondheid en zorg. Door informatie-uitwisseling, samenwerking en netwerkvorming kunnen mensen een ‘betere patiënt’, maar ook een ‘betere professional’ zijn, aldus de RVZ, hetgeen leidt tot kwaliteitsverbetering van het zorgsysteem als geheel.
Veranderingsresistente zorg
Om vernieuwingen op dit vlak te stimuleren, zou de overheid initiatieven structureel moeten financieren. De geïnstitutionaliseerde zorg is bijzonder ‘veranderingsresistent’ en pas net gewend aan web 1.0, aldus de RVZ. De cultuur in de zorg is niet gericht op vernieuwingen, voor zover deze geen betrekking hebben op de medische zorg. Transparantie en een zorgconsument die zelf de regie voert zijn niet voor alle betrokkenen een aantrekkelijk perspectief. Daarnaast moet de overheid misbruik van gegevens tegengaan en bevorderen dat zorgconsumenten kunnen profiteren van de mogelijkheden die 2.0 biedt. Voorkomen moet worden dat er een digitale zorgkloof ontstaat.