Managers in de zorg maken te weinig gebruik van de energie die medewerkers hebben om verbeteringen in de zorg door te voeren. Dat is één van de conclusies uit de Energiemonitor 2014, een onderzoek onder 5000 werknemers in alle sectoren, uitgevoerd door bureau Integron.
Uit de monitor blijkt dat werknemers in de zorg meer energie hebben om prestaties te leveren dan werknemers in andere sectoren, maar dat tegelijkertijd slechts een vijfde van hen meedenkt over veranderingen in de zorg, of eraan meedoet. Dit lage aantal is volgens de onderzoekers een direct gevolg van te veel en te diffuse veranderplannen van bovenaf en van het feit dat medewerkers in de zorg relatief weinig prestatiedrang en zelfvertrouwen hebben.
Bevlogen
Werknemers in de zorg zijn 7 procent positiever ingesteld dan hun collega’s in andere sectoren, ze zijn bijna 10 procent meer bevlogen, ze zijn beter in staat om zich in patiënten en collega’s in te leven, kunnen ze hun sterkten beter inzetten en zijn ze meer bereid om nieuwe dingen te leren. Aan de andere kant ligt hun zelfvertrouwen 5 procent lager en hun prestatiedrang 7 procent.
Duidelijkheid
“Bovendien zijn er veel te veel algemene verandertrajecten in de zorg”, zegt Hans van der Loo, initiatiefnemer van de Energiemonitor. Dan hoor je: we willen een cultuur van verbetering in dit ziekenhuis. Geen hond begrijpt waar dat over gaat. Dat kóst energie. Managers moeten veel duidelijker zijn over plannen, zodat medewerkers weten waar ze aan toe zijn.”