Bankmagazin Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Zorginstellingen zetten steeds vaker online marketing in. Vaak ontbreekt het daarbij aan strategie. Dat blijkt uit een onderzoek van Redmax. Sommige instellingen geven meer dan een miljoen per jaar uit aan hun online marketingactiviteiten.
Aan het onderzoek deden 102 instellingen mee, voornamelijk uit de sectoren GGZ, VVT en de ouderenzorg. Twee derde van de zorginstellingen gaf aan online marketing toe te passen. Het viel Redmax daarbij op dat de aanwezige kennis over online marketing onvoldoende is.
Uit de benchmark van Redmax blijkt dat zorginstellingen voor online marketing ook budget beschikbaar stellen. Exclusief de salariskosten, gaat het in 44 procent van de gevallen om een budget tot twintigduizend euro. Nog eens 16 procent van de instellingen heeft een budget tot honderdduizend euro. Een klein deel van de instellingen geeft nog meer uit. Twee instellingen hebben jaarlijks zelfs meer dan een miljoen euro beschikbaar.
Tientallen websites
Welke instellingen meer dan een miljoen euro per jaar uitgeven, wil Bram van Leeuwen die het onderzoek uitvoerde niet zeggen. Het betreft een partij in de ggz en eentje in de ouderenzorg. De instellingen werkten op basis van anonimiteit mee met het onderzoek.
Van Leeuwen: “Dit zijn de grote jongens met enkele honderden miljoenen aan omzet. Sommige zorginstellingen hebben al snel enkele tientallen websites. Denk aan een corporate website, thema- en doelgroepen websites. Dan lopen de kosten al snel op, bijvoorbeeld voor het content managementsysteem, extern ingehuurde specialisten, google-advertenties, webhosting et cetera.”
Loyaliteitsprogramma’s
Dat zelfs een instelling in de ouderenzorg zich zo sterk online profileert verbaast Van Leeuwen niet. “Het gaat bij dit soort instellingen bijvoorbeeld om loyaliteitsprogramma’s. Er zijn ouderenzorginstellingen die service bieden aan jonge mensen met kinderen, zodat die mensen zich binden aan die bewuste zorginstelling. Ook organiseren ouderenzorginstellingen uitstapjes voor nog zelfstandig wonende ouderen. Dat communiceren ze dan ook online, via websites die op de doelgroep gericht zijn.”
Toch houden de meeste zorginstellingen het nog altijd heel eenvoudig. Ze werken vooral aan zoekmachineoptimalisatie (seo), zodat ze als eerste worden gevonden via zoekmachines. Ook zijn de meeste zorginstellingen op sociale media actief. Erg goed doen ze dat overigens nog niet. Zo richten veel instellingen zich vooral op ‘zenden’, terwijl sociale media zich bij uitstek lenen voor tweerichtingsverkeer. Bij 74 procent van de instelling ontbreekt het geheel aan strategie. Slechts 27 procent van de instellingen heeft zowel een strategie als doelstellingen geformuleerd voor online marketing. (Daan Marselis)