De anonieme hulplijn Sensoor slaat alarm om het toenemend aantal schrijnende verhalen van mensen, die door lange wachtlijsten en sluiting van afdelingen aan hun lot worden overgelaten. Door het ontbreken van de meest aangewezen hulp ontstaat het risico van verdere escalatie.
Dit meldt het Algemeen Dagblad.
Sensoor, dat jaarlijks 250.000 telefoontjes krijgt, maakt zich grote zorgen om de vele gesprekken met mensen die niet of te laat terecht kunnen bij een ggz-instelling. Er wordt voor honderden miljoenen euro’s bezuinigd, waardoor een derde van de plekken verdwijnt.
Escalatie
“Mensen komen tussen wal en schip terecht,” stelt woordvoerder Karin Prins van Sensoor. “Door het ontbreken van de meest aangewezen hulp ontstaat het risico van verdere escalatie.” Zelfs mensen in crisissituaties en met ernstige psychische stoornissen bellen naar Sensoor, omdat ze nergens hulp krijgen. “Op dat moment kunnen we wel iets betekenen. Kalmeren om erger te voorkomen, maar er moet meer gebeuren. Wij bieden geen therapie.”
Landelijke cliëntenorganisaties vragen deze week aandacht voor de problemen in de ggz en de ontoereikende zorg. Ze zien dat behandelplannen niet aansluiten op de behoeften van cliënten, en dat hulpverleners slecht naar hen luisteren.