Bijscholing voor medisch specialisten en tegelijkertijd een rondvaart, of een overnachting in een vijfsterrenhotel. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is er niet heel blij mee en gaat strenger controleren of de vorm de inhoud niet overschaduwt.
Ook zal de inspectie controleren of de sprekers op nascholingen hun banden met de farmaceutische industrie bekend maken. Dat schrijft de IGZ in een rapport over de naleving van reclameregels bij nascholingsbijeenkomsten van medisch specialisten.
Te gortig
Bij inspectie van 10 nascholingen bleek dat in geen enkel geval de sprekers ingingen op hun eventuele banden met de farmaceutische industrie. Ook was de entourage bij een van de bijeenkomsten volgens de inspectie niet ondergeschikt aan de inhoud. Kinderallergologen kregen een rondvaart, een diner en een overnachting in vijfsterrenhotel Grand Hotel Karel V in Utrecht. Dat vond de inspectie te gortig, ook al werd meer dan de helft van de duur van de bijeenkomst besteed aan het wetenschappelijke programma.
Aanscherping
Momenteel mogen farmaceutische bedrijven 500 euro aan reis- en verblijfskosten sponsoren per deelnemer per bijeenkomst. De regels daaromtrent zijn aan revisie toe, vindt de inspectie. De 500 euro geldt zowel voor een bijeenkomst die 2 uur duurt als voor een meerdaagse nascholing. Die maximale bijdrage moet meer in verhouding staan met de duur van de bijeenkomst. De inspectie heeft de Stichting Code Geneesmiddelenreclame gevraagd om deze regel aan te scherpen, in overleg met het ministerie van VWS.
Nascholing
Per jaar moet een medisch specialist 40 uur aan nascholing doen. Dit soort bijeenkomsten worden in 16 procent van de gevallen georganiseerd of gefinancierd door farmaceutische bedrijven. Bij longartsen, reumatologen en internisten geldt dat voor 40 procent van de bijeenkomsten. (ANP)