Ziekenhuisdirecteuren moeten zich bewuster zijn van hun invloed op de reputatie van hun ziekenhuis. Ziekenhuizen leunen volgens communicatieadviesbureau Fleishman-Hillard te veel op de deskundigheid van het medisch personeel. Maar daarmee ben je er nog niet, stelt onderzoekster Bibi Bemelmans.
Sterke, kundige directie
Uit het onderzoek van Bemelmans blijkt dat een sterke, kundige directie op nummer 16 staat in een lijst van 26 reputatiefactoren die meespelen bij de ziekenhuiskeuze van de consument. NIVEL concludeerde enkele jaren geleden al dat de reputatie de doorslaggevende factor is voor de consument. Nu blijkt de ziekenhuisdirecteur daar meer invloed op te hebben dan verwacht. Volgens Bemelmans werden factoren als leiderschap en financiële positie bij onderzoek naar de reputatie van ziekenhuizen buiten beschouwing gelaten. Deze factoren zouden geen rol spelen. Het onderzoek van Bemelmans bewijst het tegendeel. Ziekenhuisdirecteuren spelen een belangrijke rol bij de beeldvorming van de consument over het ziekenhuis. Zij moeten open en eerlijk naar de buitenwereld communiceren.
Reputatie vergroot reisbereidheid
Wanneer consumenten gevraagd wordt naar het beste ziekenhuis, blijken zij vooral voor ‘buurtziekenhuizen’ te kiezen. Berichtgeving in de media blijkt ook een rol te spelen. Consumenten geven de aan verandering onderhevige IJsselmeerziekenhuizen bijvoorbeeld een slechte beoordeling. Bemelmans verwacht dat, afhankelijk van de ernst van de aandoening, mensen daadwerkelijk voor een goed scorend ziekenhuis zullen kiezen en bereid zijn te reizen. Hoe ernstiger de aandoening, hoe groter de bereidheid.
Onderzoeksopzet
Bemelmans heeft in opdracht van Fleishman-Hillard in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam een top tien van factoren opgesteld. Ruim vijfhonderd consumenten hebben meegewerkt aan het onderzoek. Eind september presenteert Fleishman-Hillard de resultaten.