Beeld: Ermolaev Alexandr/stock.adobe.com
Dat blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Conclusion naar digitale transformatie in de Nederlandse zorg, uitgevoerd onder 643 professionals, waaronder IT-beslissers, CMIO’s, CNIO’s, zorgmanagement en artsen.
Oorzaken
Volgens de respondenten zijn er twee belangrijke oorzaken. Ruim vier op de tien (43 procent ) stellen dat patiënten onvoldoende digitale vaardigheden hebben. Daarnaast vindt 41 procent dat de gebruiksvriendelijkheid van apps, zoals portalen, medicatie-apps en toepassingen voor thuismonitoring, nog ondermaats is. Dit leidt tot concrete problemen: patiënten die uitslagen niet kunnen inzien, medicatie-instructies missen of geen online afspraak kunnen maken.
Menselijkheid
Naast praktische obstakels maken zorgprofessionals zich zorgen over het behoud van menselijkheid in de zorg. Hoewel 88 procent vindt dat menselijkheid voorop moet staan bij digitalisering, vreest 42 procent dat door de focus op techniek het menselijke aspect verdwijnt. Bovendien vindt bijna de helft (48 procent) dat digitale zorg te vaak wordt gestuurd door organisatorische belangen in plaats van patiëntbehoeften.
Waarschuwing
Herbert Fetter, managing consultant bij Morgens Conclusion, noemt de uitkomsten een duidelijke waarschuwing: “Digitale ongelijkheid leidt nu al tot praktische problemen, zoals patiënten die hun medicatie missen of geen afspraak kunnen maken. Daarom moeten we veel meer aandacht besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van digitale toepassingen, afgestemd op verschillende doelgroepen. Ook de begrijpelijkheid van informatie verdient prioriteit.” Volgens Fetter biedt AI mogelijkheden om informatie op verschillende taalniveaus aan te bieden, maar dat gebeurt nog nauwelijks. “Als we digitalisering serieus nemen, moeten we patiënten actief meenemen in het ontwikkelproces. Digitale inclusie en toegankelijkheid moeten een structureel onderdeel worden van zorgbeleid, niet een bijzaak.” (Skipr/ANP)
