Koepelorganisaties Stichting Hoormij en de Federatie van Nederlandse Audiologische Centra (FENAC) hebben een samenwerkingsovereenkomst met Zorgverzekeraars Nederland ondertekend om een nieuw meetinstrument voor kwaliteit te ontwikkelen. Die moet korter en sneller worden dan de Consumer Quality Inderx (CQI) waar nu mee wordt gewerkt.
Dat melden de organisaties op 22 oktober in een gezamenlijk persbericht. De handtekeningen werden op 16 oktober gezet door Katja Hoorn, portefeuillehouder kwaliteit binnen het bestuur van FENAC en lid van de raad van bestuur van Koninklijke Kentalis, Anne de Rooij, bestuurslid van Stichting Hoormij en Wout Adema, directeur zorg bij Zorgverzekeraars Nederland.
Serieus
De koepelorganisaties hebben de afgelopen vier jaar gebruik gemaakt van de CQI voor audiologische centra. De resultaten laten zien dat die goed scoren. Meer dan 95 procent vindt dat de onderzoeken zorgvuldig worden uitgevoerd. Ook zijn bijna alle cliënten van menig dat ze serieus worden genomen door medewerkers. Alleen de informatievoorziening kan beter.
Zorginkoop
Deze CQI levert waardevolle informatie op, maar is erg lang. De koepelorganisaties slaan daarom de handen ineen om de lijst in te korten tot een compactere lijst, zodat de cliënten zo min mogelijk worden belast. Met de gegenereerde gegevens krijgen audiologische centra meer informatie over het verbeteren van de kwaliteit van de audiologische zorg. De gegevens worden ook gebruikt voor zorginkoop, voorlichting en het behartigen van de belangen van zowel de cliënten als de zorgverleners