ACTUEEL

Medicijnen belanden massaal in prullenbak

Verpleegkundigen zien zich door de regels gedwongen om dagelijks grote hoeveelheden dure medicijnen weg te gooien. Dit blijkt uit een onderzoek naar verspilling in de zorg van vakbond NU'91 en RTL Nieuws onder ruim 1800 verpleegkundigen.

Acht van de tien verpleegkundigen verklaren bruikbare medicijnen te moeten weggooien vanwege regelgeving. De reden is veelal dat aangebroken verpakkingen niet opnieuw gebruikt mogen worden. Ook bij de verhuizing van ouderen naar een verpleeghuis blijft veel hulpmateriaal ongebruikt liggen.

Papierwerk

Ruim 63 procent beklaagt zich daarnaast over verspilling als gevolg van onnodige administratieve werkzaamheden. Door het ontbreken van een elektronisch patiëntendossier wordt er veel onnodig papierwerk gedaan. Ook gebrekkige doorstroming van patiënten is de verpleegkundigen vanuit efficiencyoogpunt een doorn in het oog. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat patiënten een ziekenhuisbed langer dan nodig bezet houden, omdat er geen plaats voor ze is in bijvoorbeeld een revalidatiecentrum of verpleeghuis.

Geen vertrouwen  

Zes van de tien verpleegkundigen hebben geen vertrouwen in een effectieve aanpak van verspilling door bestuur en management. Het vertrouwen in de politiek in dit opzicht is nog geringer. Ruim acht van de tien zeggen dat de politiek niet in staat is om de zorg efficiënter te maken. De verpleegkundigen benadrukken zelf genoeg praktische ideeën te hebben om verspilling tegen te gaan, maar ziekenbesturen praten volgens hen onvoldoende met de professionals uit de dagelijkse praktijk.

Werkvloer

Volgens voorzitter Monique Kempff  van NU'91 hebben bestuurders vaak onvoldoende voeling met de werkvloer. "Verpleegkundigen weten vaak tientallen oplossingen, maar niemand die ze ernaar vraagt”, zegt Kempff tegen RTL Nieuws. “Zelf zijn verpleegkundigen heel loyaal naar hun baas, ze zullen niet snel met hun vuist op tafel slaan. Ze willen gewoon hun werk doen, mensen helpen."

Contact

Ook voorzitter Ruud Lapré van de vereniging van zorgbestuurders NVZD vindt dat bestuurders hun oor vaker te luisteren zouden moeten leggen op de werkvloer. "Bestuurders zijn soms geneigd naar ingewikkelde oplossingen te zoeken”, aldus Lapré. “Zij zouden beter contact moeten hebben met de dagelijkse praktijk, met de werkvloer."

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

16 september 2012

Ja en dat is de doodklap bij vele bedrijven dat de bestuurders , managers , werkgevers etc die de hele dag op kantoor zitten niet weten wat er in hun bedrijf gebeurden wel mopperen als het slecht gaat,geen ideeen van werknemers aannemen hun eigen wil doordrijven etc.
maar wel elke maand de steeds grotere knip open houden

baumann

16 september 2012

Mijn schoonmoeder ging van het ziekenhuis naar het verpleeghuis en ik kreeg van de verpleegster een tas vol medicijnen mee ,die mijn schoonmoeder in het verpleeghuis meteen kon gebruiken.
Na 3 dagen stond die volle tas er nog inclusief verband etc .
Ik zei er iets van en het antwoord was : deze medicijnen etc worden niet gebruikt ,daar we onze eigen doktoren hebben .
Met andere woorden ik heb zelf meegemaakt hoe groot de verspilling is

Ketelaars

17 september 2012

Ik lees iets van "gebrekkige doorstroming". Jammer dat goede hulpmiddelen zoals het product "zorgwissel" niet meer en beter ingezet worden.
Met zorgwissel is de doorstroming en dus het verkeerd bed percentage aanzienlijk te verbeteren.
M.i. zou het zorgkantoor hierin een stimulerende rol in kunnen/moeten spelen!

Rouppe van der Voort

17 september 2012

Mijn ervaring is ook dat zorgverleners op de werkvloer veel ideeen hebben hoe dergelijke vormen van verspilling verminderd kunnen worden, maar ze hebben een verbeterstructuur nodig die ze daartoe in staat stelt. De oplossingen zijn vaak wel simpel, maar de realisatie is snel complex met meerdere disciplines en interactie met andere werkprocessen. Bovendien is de werkvloer druk met dagelijkse werkzaamheden en hebben ze praktische routines nodig om gezamenlijk oorzaken te vinden, oplossingen te bedenken en experimenten te evalueren. Managers hoeven dit soort problemen voor een groot deel niet op te lossen, als ze medewerkers in staat stellen om het gezamenlijk aan te pakken. Dan krijg je oplossingen die gedragen zijn en praktisch werken en waarvan de werkvloer leert en verder in groeit.

hMxITAffDVMnmDKZPqK

17 november 2012

A bit srpuriesd it seems to simple and yet useful.

Top