ACTUEEL

Zorgorganisaties mikken op jeugd met tv-soap

Zorgorganisaties mikken op jeugd met tv-soap

Zorgondernemers en brancheorganisatie ActiZ werken samen met RTL 5 aan een tv-soap die zich afspeelt in en rond de zorg. Het doel van de soap is om jongeren te interesseren voor een baan in deze branche. De kosten van circa 2 miljoen euro worden door de zorgaanbieders en RTL gedeeld.

Met de 50-delige, dagelijkse soap willen de organisaties de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt tegengaan en mensen die in de zorg werken het gevoel geven dat ze trots kunnen zijn op hun werk. De zorgorganisaties werken samen met Johan Nijenhuis, maker van populaire series als Goede Tijden Slechte Tijden en SpangaS. De soap gaat over drie jonge mensen die stage lopen in zorgcentrum ‘Malaika’. Zowel de thuiszorg als de verpleeg- en verzorgingshuiszorg komt hierin aan bod. Veel van de hoofdrolspelers komen zelf uit de zorgsector. Ook zijn er bekende acteurs aan de serie verbonden, zoals Jasmine Sendar en Curt Fortin. De gebeurtenissen in de soap zijn gebaseerd op verhalen uit de zorg.

Boeiend

Initiatiefnemer en bestuurder van zorgorganisatie Buurtzorg Jos de Blok zegt over de serie: "Jongeren moeten al op jonge leeftijd een leerweg of profiel kiezen. Vaak hebben ze geen idee wat verschillende beroepen inhouden. Ik ben er van overtuigd dat wij met Malaika kunnen laten zien hoe boeiend een vak als verpleegkundige of verzorgende kan zijn en dat het eigenlijk heel avontuurlijk is om mensen die jou nodig hebben te ondersteunen."

Omdat het een aantal jaar kost om nieuw personeel op te leiden, wil men nu al inspelen op de voorziene krapte. Aad Koster, directeur van ActiZ: "Je maakt zo veel mooie verhalen mee tijdens het werk in de zorg. Dingen die je blij of soms ook boos maken. Wij willen dit graag met een grote groep mensen delen zodat ze kunnen zien hoe het is om in de zorg te werken en we willen jongeren enthousiasmeren voor een opleiding in de zorg."

Kosten

Ruim vijftig zorgorganisaties, verenigd in de coöperatie ‘Jongeren werken in de Zorg’, doen mee aan het project. Deze organisaties nemen ook een deel van de kosten op zich. Koster: “Een soap maken is niet goedkoop. De eerst vijftig afleveringen kosten in totaal toch al gauw tegen de twee miljoen euro. Een deel van de kosten worden door onze leden betaald met gelden die ze normaal ook voor pr en arbeidsmarktcommunicatie in zouden zetten. Een ander deel wordt betaald door RTL en we zijn ook bezig met sponsoren die een bijdrage willen leveren om bijvoorbeeld innovaties in de zorg in beeld te brengen"

De soap is vanaf 25 maart a.s. elke werkdag tussen 19:00 en 19:30 uur te zien bij RTL 5.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Van Laarhoven

22 januari 2013

Die serie moet wel een getrouw beeld geven. Mijn medewerkers zullen gaan klagen als er in de serie wel volop tijd is per patient, of als er volop personeel aanwezig is of als de faciliteiten ruim en luxueus zijn. Ik heb nu al genoeg moeite om uit te leggen dat we wel meer willen maar niet meer kunnen.

van Heiningen-Kess

24 januari 2013

Lijkt een goed plan, kost veel geld en we hebben goede hoop. Heb ik al eerder gehoord, dacht ik zo. Mag ik dan nu eindelijk eens iets weten over hoe men tracht het resultaat in aanwas van jeugd in de zorg denkt te meten, n.a.v. deze aktie? Van vorige, grote akties, heb ik ook nooit inzicht gekregen. Waar streeft men naar: 5% stijging van aanmeldingen voor werken in de zorg, meer %? Wat als het minder oplevert, gaan we dat ook publiekelijk horen, zodat we in de toekomst meteen weten of zulke aktiviteiten eigelijk wel het geld en de moeite waard zijn? Beeldvorming op ludieke wijze is leuk hoor, maar als het afwijkt van de werkelijkheid (soap, brr) dan is het resultaat vaak het tegenovergetstelde van wat men beoogt. Maar veel succes, ik ga zeker kijken 25-3

Top