ACTUEEL

Abvakabo biedt meldingen Amsta aan bij IGZ

Vakbond Abvakabo FNV heeft binnen één dag ruim 40 meldingen van misstanden over zorginstelling Amsta ontvangen. De meldingen gaan over acht verschillende huizen van de zorgkoepel. Een selectie van de klachten wordt donderdag aangeboden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), heeft de vakbond laten weten.

De meldingen gaan over ondermaatse zorg. Zo zou er geen toezicht zijn op de bewoners, of zouden er verkeerde medicijnen worden uitgedeeld.

Ruzie

Amsta en Abvakabo FNV liggen al een tijd met elkaar in de clinch. Medewerkers legden het werk al geregeld neer als protest tegen de werkdruk. Op 2 februari bezetten leden van de Abvakabo enkele uren verpleeghuis het Sarphatihuis. De vakbond Vorige maand liep overleg tussen de twee vast. De vakbond kondigde aan verder te gaan met actievoeren.

Extra gelden

De vakbond en medewerkers zijn boos omdat ze naar eigen zeggen niets terugzien van de 3,5 miljoen euro die Amsta jaarlijks krijgt voor 'meer handen aan het bed'. Wel is er geld uitgegeven aan onder meer roosterplanners, beleidsontwikkelaars en coördinatoren. Omdat er vaak te weinig zorgpersoneel is, krijgen bewoners niet de zorg die ze verdienen, concludeert Abvakabo.

Amsta spreekt tegen dat de gelden niet bij de 'meer handen aan het bed' terecht zijn gekomen, maar erkende in een eerder stadium dat het geld voor 2013 door landelijke bezuinigingen niet meer vrij besteedbaar zou zijn. "We moesten 3,1 miljoen euro bezuinigen. Met die 3,3 miljoen hebben we kunnen voorkomen dat mensen ontslagen zouden worden'', aldus een woordvoerder eind februari. (ANP/Skipr)

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Rademaker

28 maart 2013

Hoezo, "een selectie van de klachten wordt aangeboden..".?Als het serieuze klachten zijn, moeten die toch allemaal naar de IGZ. Of is Abvakabo in staat deze klachten inhoudelijk te beoordelen? Is Abvakabo aanklager, rechter en beul? Het lijkt er wel op. En m.i. Zijn de klagers geen knip voor de neus waard en dus onbetrouwbaar als zij klachten blijkbaar pas naar voren brengen als zij daartoe een oekaze van de bond krijgen. Zj handelen niet on het belang van de clienten, maar uit eigenbelang en uit angst voor de bond.

Anoniem

28 maart 2013

Slechte journalistiek van SKIPR: eenzijdige beeldvorming terwijl dit spelletje door de Abvakaba nu al weer voor de zóveelste keer wordt gespeeld, eerder bij Pleyade en HWW. Niet erg origineel.... SKIPR, ik verwacht serieuzere journalistiek van jullie!

Anoniem

28 maart 2013

Slechte journalistiek van SKIPR: eenzijdige beeldvorming terwijl dit spelletje door de Abvakaba nu al weer voor de zóveelste keer wordt gespeeld, eerder bij Pleyade en HWW. Niet erg origineel.... SKIPR, ik verwacht serieuzere journalistiek van jullie!

Anoniem

29 maart 2013

Ik vraag mij ook steeds vaker af welke selectiecriteria journalisten toepassen als ze dit soort berichten overnemen. Doet er iemand ooit wel eens navraag bij Abvakabo hoe een dergelijke klachtenlijst tot stand is gekomen. Of vraagt iemand wel eens aan de Abvakabo of ze de klachten kunnen inzien? En of er misschien dubbelingen zijn met klachten van Pleyade etc. Abvakabo heeft dat spelletje nl. eerder gespeeld. Bij de misstanden die ze vorig jaar publiceerden, zaten ook allemaal dubbele of zelfs driedubbele meldingen. Heb ik ook geen enkele opmerking over gelezen.

Gerard De Boer

1 april 2013

Tragisch dat dit soort verhalen steeds weer naar buiten komen. Wanneer grijpt de directie nu eens echt in?

Top