ACTUEEL

'Betere afstemming met cliënt helpt agressie voorkomen'

Door meer samen te werken met de cliënt kan ongewenst gedrag omgebogen worden en daarmee veel agressie voorkomen worden. Het begrijpen van de vraag achter het gedrag en het betrekken van de cliënt in hoe hij bejegend wil worden, helpt.

Dat zijn belangrijke uitkomsten van drie regionale bijeenkomsten in het kader van de campagne 'Wees duidelijk over agressie'. Tijdens deze regiosessies spraken zo'n 150 zorgmedewerkers uit diverse zorgbranches over het ombuigen van ongewenst gedrag.

Dwang

"In de ggz is een aantal jaren geleden ingezet op minder dwang en drang en het reduceren van separaties", zegt Man Kuen van Steensel, namens GGZ Nederland lid van stuurgroep 'Veilig Werken in de Zorg', op de website van de NVZ. "Medewerkers vinden dat separeren niet bijdraagt aan de behandeling van een cliënt en dat zij cliënten op een andere manier moeten ondersteunen als de situatie escaleert. Dat vraagt om een betere afstemming met de cliënt zodat oranje (ongewenst, red.)  gedrag tijdig omgebogen kan worden naar groen (gewenst, red.) gedrag. Niet alleen praten over, maar ook praten met."

Luisteren

Volgens Van Steensel is er ook geen standaardoplossing. "Wat wel belangrijk is, is een combinatie van luisteren en in gesprek gaan. Duidelijkheid hebben over wat gewenst en wat niet gewenst is, binnen een helder kader. Zelf regie hebben en nemen is dan mogelijk door de cliënt, ter voorkoming dat deze in situaties terecht komt die frustratie oplevert en oranje gedrag laat zien. Je kunt veel voorkomen door te luisteren naar de ander en samen aan een oplossing te werken."

De campagne 'Wees duidelijk over agressie' is een samenwerking van sociale partners uit de zorg en jeugdzorg in het kader van het actieplan 'Veilig Werken in de Zorg'. Initiatiefnemers zijn ActiZ, BTN, CNV Zorg & Welzijn, FBZ, FNV, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, NFU, NU'91, NVZ en VGN, met ondersteuning van het ministerie van VWS.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top