ACTUEEL

'Nieuwe klachtenwet voedt claimcultuur'

'Nieuwe klachtenwet voedt claimcultuur'

De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) draagt niet bij aan betere en veiliger zorg. De wet maakt geen onderscheid tussen klachten en schadeclaims, waarmee de deur wordt open gezet naar een claimcultuur en verdergaande juridisering.

Dat stellen tien organisaties van eerstelijns zorgverleners in een brief aan de Eerste Kamer, die zich binnen kort over de nieuwe wet buigt, waarin de afhandeling van klachten en geschillen in de zorg geregeld wordt. De zorgorganisaties erkennen naar eigen zeggen de noodzaak om het klachtrecht te herzien. Dit klachtrecht moet zich wat hen betreft concentreren op het wegnemen van onvrede bij de patiënt en het herstellen van de vertrouwensrelatie tussen patiënt en zorgverlener.

De Wkkgz draagt hier volgens de organisaties niet aan bij. De minister gaat voorbij aan het belang van het (eerst) informeel bespreken van klachten tussen zorgverlener en patiënt, vinden de organisaties. Daarnaast is er geen onderscheid tussen klachten en schadeclaims. Het gevaar dreigt dat een klacht al spoedig ontaardt in een schadeclaim. Een claimcultuur en verdergaande juridisering liggen op de loer, aldus de organisaties. Bovendien is de nieuwe wet duur, zeker voor zelfstandige zorgverleners of kleine praktijken kost de invoering en naleving relatief veel tijd en geld.

Overgangstermijn

De eerstelijns organisaties pleiten voor aanpassing van de wet. Van minister Schippers van VWS willen ze tenminste een ruime overgangstermijn voor het ontwikkelen en implementeren van een aantal kwaliteitsverplichtingen. Als voorbeeld  noemen ze de verplichte interne procedure voor het melden van incidenten..

Nota

Een nota met aandachtspunten is onder de aandacht gebracht van de Eerste Kamer, die naar verwachting op 30 juni over de wet zal spreken met minister Schippers van Volksgezondheid. De tein betrokken partijen zijn de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Pharmacie (KNMP), Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT), Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten (NVM), Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV), Vereniging van Oefentherapeuten Cesar en Mensendieck (VvOCM), het Koninklijke Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (LVVP) en InEen.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top