Tech

Topman Maartenskliniek: laat patiënt meebeslissen over innovatie

Er is te weinig geld om alle innovaties op het gebied van technologie en medicijnen bij te benen. Patiënten zouden daarom moeten meebeslissen over de investeringsagenda, zodat innovaties die hen echt helpen meer kans krijgen. Dat betoogt Mark van Houdenhoven, bestuursvoorzitter van de Sint Maartenkliniek.

Naast bestuurder is Van Houdenhoven bijzonder hoogleraar Economische bedrijfsvoering in de gezondheidszorg. Hij houdt zijn oratie op 30 september aan de Radboud Universiteit. De strekking? Laat patiënten meebeslissen over investeringen in zorginnovaties. Er zijn volgens Van Houdenhoven zoveel innovaties dat het onmogelijk is om ze allemaal door te voeren. Hij pleit daarom om alleen door te gaan met wat hij ‘meaningful innovations’ noemt.

'Robotpak'

Een mooi voorbeeld is het exoskelet voor een patiënt die met dwarslaesie bij de Sint Maartenskliniek kwam. Het ‘robotpak’ werd door niemand vergoed, waardoor het een onbereikbare innovatie voor de doelgroep bleef. De patiënten zijn toen succesvol 80.000 euro gaan crowdfunden. Dat had niet op deze manier gemoeten, vindt Van Houdenhoven, terwijl tegelijkertijd de zoveelste innovatieve pacemaker of onduidelijk hechtdraad wel wordt vergoed. Daarnaast waarschuwt hij dat artsen innovaties tegenhouden. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van een draagbaar nierdialyseapparaat als er net een nieuw dialysesysteem is aangeschaft. Daar is de patiënt niet bij gebaat.

Voetbal

De bestuursvoorzitter en hoogleraar ziet twee methoden om meaningful innovations beter te ontwikkelen. Ten eerste is er meer internationale samenwerking nodig. Ten tweede bepleit Van Houdenhoven een financieringssysteem vergelijkbaar met transfers in de voetbalwereld. Als een voetballer verkocht wordt aan een nieuwe club gaat vijf procent van dat bedrag naar de opleider. Zo zou ook de universiteit waar een medicijn is ontwikkeld, bij elke doorverkoop van het patent een percentage moeten krijgen.

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Veronica van Nederveen

22 september 2016

Goed nieuws, de patiënt beslist mee over innovaties!
Als dan voor die patiënt ook extra aandacht is voor training om als gelijkwaardige gesprekspartner mee te doen, is succes verzekerd.
Veronica van Nederveen
www.patientenstem.nu

Henk Plessius

22 september 2016

Waarom niet verder gaan? Waarom zetten we de klant niet zelf aan het roer, zoals dat ook in steeds meer andere sectoren (reiswereld, banken, automarkt, etc.) gebeurt? Waarom kan de klant niet zelf inkopen? Het collectief van klanten bepaalt dan wel of de kwaliteit klopt en de prijzen zijn binnen de kortste keren doorzichtig. Waar e-health loont, duikt het door de vergelijkbaarheid van diensten vanzelf wel op . Zo'n beweging is waarschijnlijk de enige manier om het zorgstelsel betaalbaar te houden.

Mark van der Meijden

22 september 2016

Mooie term 'meaningful innovations', er wordt gesproken over meer internationale samenwerking. Maar ik zou 'gewoon' beginnen met te ontdekken wat er al op nationaal niveau voor mooie innovaties zijn en hier de verbindingen leggen om een breder draagvlak te creëren. Kijk bijvoorbeeld eens hoe wij dit bij de Zorginnovatiewinkel aanpakken.

Mark van der Meijden
www.dezorginnovatiewinkel.nl

Henk hor

26 september 2016

Laat patient meebeslissen over zorg innovaties? Dit is enkele bruggen te ver voor de zorgsector. De patient is nog steeds een voorwerp in de zorgsector waarover men praat en beslist. De patient wordt nog steeds niet betrokken bij zijn zorgproces. Dit is een gigantisch probleem in alle megalomane grote fusie-organisaties. Laten we daar eerst mee beginnen om dit georganiseerd te krijgen voordat er weer een nieuwe zo genaamd belangrijk geldverslind traject wordt gestart.

Top