ACTUEEL

Hartpatiënten NL keert zich fel tegen 'wurgcontracten'

Hartpatiënten Nederland is ernstig bezorgd over een nieuw model voor de inkoop van dotter- of bypassoperaties van zorgverzekeraar Menzis. Volgens de belangenvereniging gaat het om wurgcontracten, waarbij patiënten noodzakelijke zorg wordt onthouden. Bovendien dreigt het gevaar van risicoselectie.

Menzis heeft samen met de Nederlandse Hartregistratie (NHR) afspraken gemaakt met tien ziekenhuizen, waarbij niet productie maar kwaliteit wordt beloond. De bedoeling is dat ziekenhuizen die goed scoren op parameters als overleving, het aantal complicaties en patiënttevredenheid hier financieel voor beloond worden.  De keerzijde is dat teveel her-operaties voor eigen rekening komen.

Onaanvaardbaar, vindt Hartpatiënten Nederland. Volgens Hartpatiënten Nederland luidt het nieuwe model een neerwaartse spiraal rond complexe ingrepen in. “Met deze maatregel bestaat het risico dat deze ziekenhuizen minder vaak de mogelijkheid geven tot her-operatie”, vreest Marly van Overveld van Hartpatiënten Nederland. “Het vertrouwen in de zorg loopt hierdoor een flinke deuk op."

Patiënten weren

Ook bestaat volgens Hartpatiënten Nederland de kans bestaat dat de betrokken ziekenhuizen hoog-risico-patiënten gaan weren. Bij hen is de kans op her-operaties immers groter. “Deze afspraken zijn niet in het belang van patiënten en artsen, maar uitsluitend in het belang van Menzis”, aldus Van Overveld. “Het gevolg daarvan is dat ziekenhuizen voortaan alleen de krenten uit de pap pakken en daarvoor nog beloond worden ook!”

Extra stress

Daarbij zetten de financiële consequenties van een mislukte ingreep het ziekenhuis en de behandelaar onnodig onder druk, vindt Van Overveld. “Het zet een enorme druk op de ziekenhuizen en de behandelaar, en die druk komt een operatie niet ten goede”, vreest Van Overveld. “Dat levert de behandelaar en het gehele behandelteam extra stress op.”

Van Overveld vindt het vreemd dat in dit verband wordt gesproken van ‘mislukte operaties’ die over moeten. “Er kunnen zich achteraf altijd complicaties voordoen die een nieuwe ingreep nodig maken. Bijvoorbeeld een niet te voorziene bloeding na een bypass. Met de nieuwe afspraak lijkt het alsof de chirurg een wanprestatie heeft geleverd. Zo ga je niet met mensen om!”

Hartpatiënten Nederland wil dan ook dat de afspraken worden ingetrokken. “Dit mag niet, dit kan niet, en dit accepteren wij niet”, stelt Van Overveld. Hartpatiënten Nederland beraadt zich op acties.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Theo Rutteman

4 april 2018

Menzis laat als zorgverzekeraar zien dat ze totaal geen oog voor de mens heeft. Ze beschouwen een mens blijkbaar als een stuk techniek, net als een auto. Als je de kleppen van een motor laat vernieuwen, kan ik me voorstellen dat de garage dit onder garantie verhelpt als het niet goed functioneert. Er kan dan immers alleen sprake zijn van een materiaalfout of menselijke montagefout. Maar ik dacht dat een mens toch wat gecompliceerder is dan een motor. Een zorgverzekeraar die bij voorbaat stelt dat er sprake is van onkunde, nalatigheid of een andere verwijtbare menselijke fout als de operatie niet het gewenste effect heeft, of als er complicaties optreden, geeft blijk van groot wantrouwen in de zorgverleners, gebrek aan medische kennis en een absurde boekhoudersmentaliteit. Wie wil er nou bij een zorgverzekeraar verzekerd zijn, die je mens-zijn volledig bagatelliseert, en waar je dus gewoon alleen maar een nummer bent? Bij Menzis ben je blijkbaar vooral premiebetaler en geen mens, want de waarde van geld lijkt daar belangrijker dan menselijke waarden… En dan doen ze het ongetwijfeld voorkomen of dat geld dan ten goede komt aan hun cliënten, en niet aan hun directeuren in die grote lease-auto’s…

van Es

5 april 2018

Ik begrijp niet zo goed waarom Menzis hier zo van langs krijgt. Ik heb niet het idee dat deze 10 ziekenhuizen gedwongen zijn om dit te gaan doen. Als hartpatienten Nederland dit een slecht idee vindt, waarom spreken ze dan niet ook de ziekenhuizen aan?

Top