ACTUEEL

Budgethouders ongelukkig met tendentieuze berichtgeving

Feitelijk onjuist en tendentieus, zo typeert de vereniging van persoonsgebonden budgethouders Per Saldo de berichtgeving over fraude met het persoonsgebonden budget (pgb).  Actualiteitenrubriek Nova meldde eerder deze week op basis van onderzoek van de Recherche Noord Oost Nederland en de FIOD-ECD Utrecht  dat er massaal wordt gefraudeerd met het pgb.

Kritiek

“Als Nova roept dat tachtig procent fraudeert, dan is dat volstrekt onterecht”, stelt directeur Aline Saers.  Volgens Saers bewijst het recherche-onderzoek dat er aan minder dan een procent van de pgb’s een luchtje zit.  “Zulke onjuistheden zijn enorm schadelijk voor het imago van het pgb”, aldus Saers.
Ook op het onderzoek zelf heeft Saers kritiek. Zo bevreemdt het haar dat in het huidige onderzoek pgb-houders als voornaamste fraudefactor worden aangewezen, terwijl die in  het recente rapport van het Openbaar Minsterie in de regio Rijnmond buiten beeld blijven.

Verbeterpunten

Hoewel  er volgens Saers in algemene zin goed zicht is op de besteding van pgb’s, kan de controle en verantwoording op een aantal punten verbeterd worden.  “Niet voor niets hebben we het storten van van geld van de budgethouder op andermans rekening al eerder aan de orde gesteld”, zegt Saers. Ook moet er meer controle komen op de activiteiten van bemiddelingsbureau’s . “We moeten heel snel de goeden van de slechten scheiden”, vindt Saers. Tot slot pleit  Saers er ook voor om de indicatiestelling te verbeteren en de aanvraag te vereenvoudigen (‘te veel papierwerk’).    

CIZ

Naast Per Saldo heeft ook het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), dat bepaalt of mensen recht hebben op een pgb, kritiek op de berichtgeving. Volgens het CIZ is ten onrechte de indruk gewekt dat het CIZ controlerende taken laat liggen. Die controle op een verantwoorde besteding ligt volgens het CIZ bij de zorgkantoren.   Ook  verweert het CIZ zich tegen de suggestie dat pgb’s lukraak, zonder inzicht in de medische situatie worden toegekend.  Het percentage telefonische afhandeling over de jaren 2005 tot en met 2008 lag volgens het CIZ landelijk gezien gemiddeld rond de 50 procent en niet rond de 95 procent, zoals Nova suggereerde.

Controle

Voor het overige spant het CIZ zich in om de fraudegevoeligheid in te perken.  Sinds kort maakt het CIZ bijvoorbeeld bij de zorgkantoren melding van bemiddelingsbureaus die het CIZ niet volledig vertrouwd. Door te werken met het Burger Service Nummer is de controle op onjuiste persoonsgegevens  versterkt. Bovendien zijn de wettelijke aanspraken in het kader van van pgb aangescherpt. Het gaat hier met name om de ondersteunende begeleiding. Het CIZ denkt dat daarmee de belangrijke fraudegevoelige elementen uit de regeling zijn verdwenen.

Lees ook: Justitie sust ophef over fraude met zorgbudget

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

1 februari 2012

Skipr heeft deze reactie verwijderd.
Skipr stelt als voorwaarde aan reacties op deze website: u reageert op de inhoud van het betreffende bericht of blog.
Niet op andere onderwerpen of publicaties van derden. Aanvallen op personen, diskwalificaties en kwetsende reacties verwijderen we zonder overleg.
Voor wie volhardt in het plaatsen van beschuldigingen en beledigingen, sluit Skipr de toegang tot de reactiemogelijkheid af.


Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 19-10-2012 10:02.

Top