Coöperatie VGZ heeft in 2017 een negatief resultaat gerealiseerd van 107 miljoen euro. Evenals in 2016 is één van de oorzaken van het verlies de inzet van reserves om de stijging van de premie in 2018 af te remmen. Hiervoor trok VGZ in 2017 44 miljoen euro uit.
Een andere oorzaak voor het negatieve resultaat over 2017 is een negatief uitloopresultaat van 174 miljoen euro uit voorgaande jaren. Dit uitloopresultaat wordt in belangrijke mate beïnvloed door een lagere vereveningsbijdrage 2016 voor Diagnosekostengroepen. Dit was volgens VGZ niet te voorzien en is in principe éénmalig. Verder declareerden ziekenhuizen in 2016 meer zorgkosten dan de zorgverzekeraar bij het opmaken van de jaarrekening 2016 verwachtten.
Het eigen vermogen van Coöperatie VGZ is vanwege het negatieve resultaat in 2017 gedaald tot bijna 2,4 miljard euro. De solvabiliteitsratio komt uit op 141 procent. VGZ streeft naar een solvabiliteit van tussen de 120 en 140 procent “om ook in de toekomst voor klanten een stabiel premiebeleid te kunnen blijven voeren”. Het bedrijf waarschuwt dat er in de toekomst minder ruimte is voor vermogensteruggave in de premie.
Bedrijfskosten
Dankzij de inzet van reserves, maar ook door scherpe zorginkoop en lagere bedrijfskosten, heeft VGZ naar eigen zeggen de stijging van de zorgpremie voor 2018 kunnen beperken tot gemiddeld 3,25 euro per maand. De kosten per verzekerde zijn bovendien gedaald van 96 euro in 2016 naar 89 euro in 2017, als gevolg van de daling van de bedrijfskosten. De bedrijfskosten bedroegen in 2017 359 miljoen euro; dit is 31 miljoen euro lager dan in 2016.
Het aantal medewerkers is gedaald van 2150 in 2016 naar 1941 in 2017. In 2017 is het aantal verzekerden met ongeveer 20 duizend afgenomen tot ruim 4 miljoen klanten. Dit is beduidend minder dan het jaar ervoor, toen er 83 duizend verzekerden overstapten naar een andere zorgverzekeraar.
Een meevaller behaalde VGZ met de beleggingsopbrengsten. Deze bedroegen in 2017 28 miljoen; maar liefst 25 miljoen euro hoger dan begroot. De beleggingsportefeuille had eind 2017 een omvang van bijna 2,7 miljard euro.
Zinnige Zorgstrategie
De jaarcijfers over 2017 laten volgens VGZ zien dat haar Zinnige Zorgstrategie – betere zorg tegen lagere kosten – voet aan de grond krijgt. Het afgelopen jaar groeide het aantal alliantiepartners van de zorgverzekeraar tot elf ziekenhuizen en drie ggz-aanbieders. In 2016 waren er slechts vijf alliantiepartners in totaal. Met Zinnige Zorg streeft VGZ naar zorg van hoge kwaliteit die toegankelijk is voor iedereen, zodat de zorgkosten beheersbaar blijven. Hoe dit kan worden bereikt, vertelt Ab Klink in een verhaal in de Volkskrant.
Vanuit de praktijk zijn er verschillende voorbeelden van ziekenhuizen die laten zien dat Zinnige Zorg werkt. Eén van de voorbeelden is alliantiepartner Rivas. In dit ziekenhuis in Gorinchem nam het aantal ligdagen met vijftien procent af. Een ander voorbeeld is Bernhoven, waar in 2017 het aantal opnames met zes procent is gedaald, terwijl het aantal patiënten is gestegen.
CFO Kees Hamster: “Zinnige Zorg biedt ons de mogelijkheid om te werken aan betaalbare en goede zorg, nu en in de toekomst. Samen met zorgaanbieders werken we dag in dag uit aan deze agenda. Zo voorkomen we grote premieschommelingen en blijft de zorg voor iedereen betaalbaar.”
Afscheid
Door het beëindigen van de contracten met de merken Promovendum, BeSured en National Academic neemt Coöperatie VGZ in 2018 doelbewust afscheid van ongeveer 400 duizend klanten. Dit besluit past in de strategie die erop gericht is om relatief hoge uitvoeringskosten te vermijden. VGZ wil zich nog meer richten op patiëntengroepen die zorgbehoevend zijn, zoals ouderen en chronisch zieken, omdat zinnige zorg voor hen de meeste meerwaarde heeft.