Tech

NZa heft Twitter-blokkades op na commotie

NZa heft Twitter-blokkades op na commotie

Op Twitter is commotie ontstaan doordat de Nederlandse Zorgautoriteit meerdere accounts heeft geblokkeerd. De NZa vond dat haar medewerkers persoonlijk werden aangevallen op sociale media. De NZa gaat de blokkades opheffen.

Op het discussieplatform regende het de afgelopen tijd reacties over de blokkeeractie. Met verschillende statements lieten geblokkeerde twitteraars hun onvrede over de NZa blijken.

Waarna de NZa als volgt reageerde: 

Vergeten zorgverleners

Sietske Ligtvoet, woordvoerder NZa, licht toe waarom de tumult eigenlijk ontstond. De fout lag namelijk in eerste instantie bij de NZa zelf, aldus Ligtvoet. "Onlangs verstuurden we een enquête waarmee we inzicht wilden krijgen in hoe mensen informatie van en over ons vinden." In de enquête waren verschillende doelgroepen opgenomen, zoals beleidsmedewerkers, accountants, zorginkopers, etcetera. Alleen waren de zorgverleners over het hoofd gezien. "Daar ontstonden natuurlijk vragen over. Als NZa vinden we het absoluut geen probleem om op onze fouten gewezen te worden. We staan altijd open voor dialoog en feedback."

Het was echter de toon waarop bepaalde mensen berichten stuurden via Twitter, die slecht viel bij de NZa. De drie geblokkeerde personen in kwestie zouden NZa-medewerkers persoonlijk hebben aangevallen, onder andere door te verwijzen naar LinkedIN-profielen. "En dat is in strijd met onze sociale media codes. Het ging voor ons te ver, en daarom besloten we ze te blokkeren."

Blokkades opgeheven

Het NZa-team zal de blokkades weer opheffen omdat "open dialoog belangrijk is", aldus Ligtvoet. Ook biedt de NZa via Twitter excuses aan voor de blokkeeractie. Het social media team van de NZa heeft een aantal huisregels online gezet, waarin de NZa gedragscodes te lezen zijn.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

E.Kriek

14 mei 2019

Hierbij 2 opmerkingen:
1 de NZa heeft de geblokkeerde Twitteraars onwaarschijnlijk hard aangepakt, en neergezet als ' haatzaaiers' . Nu lees ik dat er oneigenlijk (?) gelinkt is daar een of ander LinkedIN profiel ( zijn daar trouwens die profielen niet voor bedoeld? ) .
In ieder geval, het gaat dus duidelijk NIET om ' haatzaaien' .
Een excuus is dus meer dan op zijn plaats, NZa.
2 de NZa is zelf ook niet vreemd van het nemen van verrassende zijpaden, die NIET tot hun bevoegdheid horen. Concreet: het aanmoedigen van e-Health. Dat valt niet onder de taken en bevoegdheden van de NZa.
Bekostiging en toezicht. Punt.

Careconsult Thuiszorg

14 mei 2019

De door de NZA éénzijdige opgestelde “gedragsregels” zorgen opnieuw voor nogal wat onvrede en commotie. Het was verstandiger geweest om daarbij meerdere partijen te betrekken. Regels maak je niet alleen.

E.Kriek

14 mei 2019

Het stelt niet gerust.
Het gedrag van de NZa lijkt op een ongeleid projectiel, zonder enige sturing.
Eenzijdig blokkeren, blokkade weer opheffen, verkeerde en misplaatste " verantwoording" voor die blokkade.
Eenzijdig " gedragsregels" opstellen.
Oogkleppen voor, doof en blind voor kritiek, en als kritiek dan toch doordringt tot de top van deze organisatie, dan volstrekt inadequaat reageren.
Ik lees nog eens het verhaal van Arthur Gotlieb terug:
" Als Ruys zijn ogen dichtdoet en zich realiseert wat er allemaal is gebeurd, wat zijn medewerkers hebben meegemaakt, is het bijna niet voorstelbaar. „Het is belangrijk om dat besef met de medewerkers te delen. En te waarderen dat de organisatie het afgelopen jaar gewoon bleef doordraaien en al haar taken bleef uitvoeren, zonder dip in de prestaties.”

Van minister Schippers kreeg u een opdracht. Hoe luidde die?

„De kern van mijn opdracht is het herstel van het gezag en het vertrouwen, zowel binnen als buiten de organisatie. Het bijzondere was dat ik mij hier vanaf het begin welkom heb gevoeld. Dat had ook heel anders kunnen zijn.

„Ik zei tegen iedereen”: – Ruys houdt zijn hand bij de vloer – „‘Jongens, we staan helemaal onderaan. Het vertrouwen is weg. De enige manier hoe wij als toezichthouder dat vertrouwen kunnen terugwinnen, is op basis van de inhoud. Blijf je werk goed doen, blijf er trots op. Doe het nóg beter. Daar zullen we het van moeten hebben’. Tegelijkertijd is dat niet voldoende, heb ik gezegd. We moeten ons op een andere manier tot elkaar gaan verhouden.”

Bron:
https://www.detegel.info/2015/niemand-luisterde-naar-arthur/

En ik huiver als ik terugdenk aan hoe een andere dysfunctionerende overheidsinstantie een individuele zorgverlener vermorzelde.

Excuses, NZa. En een bloemetje.

En daarna opnieuw vanaf NUL beginnen. Nederig en open.

Zonder zorgverleners is er geen zorg namelijk.

Top