De digitalisering brengt mooie, innovatieve projecten met zich mee. Welke medische apps zijn er en wat kunnen we verwachten?
In de Apple App Store of de Android Market staan tal van medische applicaties. Zo zijn er apps die tips bij slapeloosheid geven, apps die diagnoses stellen en apps die u helpen te stoppen met roken. Achter deze applicaties zitten verschillende organisaties. Vaak zijn het verzekeraars, zorgfondsen, brancheverenigingen en zorgorganisaties. Meander Medisch Centrum bijvoorbeeld, lanceerde onlangs de Mijn Meander-app die patiënten via hun smartphone of tablet toegang geeft tot het patiëntenportaal. Hier kunnen ze onder andere hun persoonlijke gegevens en gemaakte afspraken zien.
Slimme vragenlijst
We zien steeds meer apps met patient empoyerment als doel. De patiënt kan met behulp van de app zijn zorgzaken veel sneller en makkelijker zelf regelen. Een slimme vragenlijst kan hem in korte tijd een stuk wijzer maken en medisch advies geven. Een bezoek aan de arts wordt zo laagdrempelig mogelijk gemaakt omdat de patiënt zich thuis al kan voorbereiden. Deze patiëntgerichte aanpak ontwikkelt zich in hoog tempo en de Meander-app is hier een goed voorbeeld van.
Naast de apps voor patiënten, zijn er medische apps die een zorgprofessional kunnen helpen bij zijn dagelijkse werkzaamheden. Momenteel zijn er hier al meer dan 40.000 van. Deze apps worden in veel gevallen door medische producenten in samenwerking met ICT-organisaties gemaakt. Ze geven de artsen de mogelijkheid om tijdens hun werk informatie te vergaren en hun patiënten via een smartphone of tablet bepaalde zaken toe te lichten door middel van visualisaties.
Ziektebeelden
Medscape bijvoorbeeld, is een internationale medische app die is ontwikkeld voor healthcare professionals. De app staat vol met informatie over tal van ziektebeelden en de bijbehorende geneesmiddelen en biedt antwoorden op vragen waar de healthcare professional tijdens zijn werk mee kan zitten. Tijdens een gesprek tussen patiënt en arts kan de informatie van Medscape extra duidelijkheid geven over bijvoorbeeld de medicatie die de patiënt voor zijn behandeling toegediend krijgt.
Ik verwacht dat het aanbod aan medische applicaties de komende jaren enorm zal groeien. Volgens de Food and Drug Administration in de Verenigde Staten zullen er eind 2015 500 miljoen smartphone- en tablet-gebruikers wereldwijd zijn die een medische app hebben gedownload. In 2018 zou zelfs de helft van alle 3,4 miljard smartphone- en tablet-gebruikers in de wereld gebruik maken van een medische app.
Vertrouwen
Ook in Nederland wordt een stijging in het gebruik van medische apps voorspeld en groeit het vertrouwen in e-health. De patiëntgerichte aanpak als die van Meander Medisch Centrum zal door meer zorgorganisaties worden opgepakt. De patiënt wil namelijk steeds meer controle over zijn zorgzaken en de digitalisering van de zorg zal dit alleen nog maar vereenvoudigen. Ook zullen steeds meer mensen door de ontwikkelingen binnen e-health gaan geloven in de betrouwbaarheid van het online patiëntendossier.
Momenteel worden er door veel mensen nog vraagtekens gezet bij deze gevoelige vorm van informatieverspreiding, omdat de privacy van patiënten volgens hen in gevaar komt. Ik denk dat de technologie voor het bieden van veilige systemen steeds geavanceerder wordt, wat de betrouwbaarheid van de apps ten goede komt.
Jesse Gosse
Directeur Medical Digitals