Is de marktwerking al ingevoerd in uw organisatie of beroepsgroep? Hoe reageren uw patiënten erop? De mondzorg staat voor de uitdaging om hun patiënten kennis te laten maken met de voordelen van marktwerking.
Want het is u vast niet ontgaan dat in de tandheelkunde het driejarig experiment met vrije prijsvorming sinds 1 januari een feit is. Volgens mij werd er over bericht in letterlijk alle media, maar ik geef toe: enige selectieve perceptie van mijn kant valt niet uit te sluiten.
Angst
De belangrijkste mediaboodschap was helaas angst. Angst voor torenhoge rekeningen die patiënten boven het hoofd zouden hangen. De VGZ bracht de cijfers uit, de Telegraaf plaatste ze op de voorpagina en het sensationele bericht werd gretig overgenomen door andere media. Inmiddels blijkt natuurlijk dat die beweringen over hoge tandartstarieven onzin zijn. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakte bekend dat er geen enkele aanleiding is om te beweren dat de tandartskosten sterk zijn gestegen. Ondertussen is het beeld van ‘de duurder wordende tandarts in de vrije markt’ al bij onze patiënten opgeroepen.
Beter kiezen
Zonde, want het experiment met ‘gereguleerde marktwerking’ is er juist ook voor de patiënt. Die kan zelf gefundeerde afwegingen maken wat betreft prijs, kwaliteit en service. Nu en zeker in de toekomst is het voor de patiënt ‘beter kiezen voor uw tanden’. Kiezen voor innovatie. Kiezen voor preventie. Kiezen voor service; extra tijd of een afspraak buiten kantooruren? Het is allemaal mogelijk.
Kans nemen
Het is aan de beroepsgroep om de voordelen aan de patiënt duidelijk te maken. Gezien de bewezen goede relatie tussen tandarts en patiënt heb ik daar alle vertrouwen in. Mits we de kans krijgen.
Kans krijgen
Het is geen toeval dat het experiment drie jaar loopt. Tijd is nodig om optimaal resultaat te kunnen halen. Om als beroepsgroep te kunnen differentiëren, om de verschillen voor iedereen inzichtelijk te kunnen maken en als professional in de mondzorg nog klantgerichter te worden. De mondzorgers staan voor de uitdaging om het waar te maken voor hun patiënten en daar zijn ze klaar voor. Maar ze moeten wel de kans krijgen. Samen met patiëntenorganisaties en zorgverzekeraars staan we aan de lat om te zorgen voor goede mondzorg voor iedereen. Elkaar kritisch volgen is daarbij prima. De patiënt angst aanpraten om een punt te maken? Verwerpelijk.
Rob Barnasconi
voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT)