We mogen weer van zorgverzekeraar veranderen. Dat merken we aan de spotjes op radio en tv. De leukste spotjes die ik dit jaar op youtube spotte zijn van Ditzo (de internetverzekeraar van ASR) en van OHRA (tegenwoordig een label van CZ).
Overstappen
De laatste toont een man die doldraait bij het vergelijken van zorgpolissen. De boodschap is blijkbaar dat wie een overstap overweegt, afstevent op een gang naar de psychiater. Geen aanmoediging om over te stappen, maar misschien is dat juist de bedoeling.
Veel mensen doen laatdunkend over de markt voor zorgverzekeringen. Het aantal overstappers is beperkt (behalve in het jaar dat de nieuwe zorgverzekering werd ingevoerd). ‘Dus’ van echte marktwerking zou geen sprake zijn.
Aantallen
Nu zegt het aantal overstappers niets over de mate van concurrentie. In een perfecte (rijpe of evenwichtige) markt kunnen alle aanbieders zo scherp zijn, zoveel van elkaar hebben geleerd, dat de verschillen in prijs of kwaliteit zijn verdwenen en er dus geen reden meer is om over te stappen. Wel kan het zijn dat overstappen lastig is en daarom weinig voorkomt. Dan zijn weinig overstappers geen teken van marktevenwicht, maar van hoge ‘transactiekosten’. Misschien dat die tot uiting komen in de polisstress van OHRA.
Markt voor zorgverzekeringen
De markt voor zorgverzekeringen is nog niet rijp. Maar er wordt wel degelijk geconcurreerd. De afhandelingskosten van verzekeraars zijn na de invoering van het nieuwe stelsel bijna gehalveerd. En verzekeraars beginnen nu hun echte rol te pakken: sturen op zorg. Dat leidt tot een heel andere stress. Niet bij de klanten, maar bij ons – zorgaanbieders. Als de verzekeraars het spel goed spelen, dan kan die stress geen kwaad. In plaats van hard te drukken op de prijs zonder op samenstelling en volume te letten, lijken sommige verzekeraars nu te begrijpen dat op de totale kosten van de zorgketen gestuurd moet worden. Voor verantwoordelijke zorgaanbieders biedt dat betere kansen dan het spelletje van weleer. De inkoopronde 2012 is begonnen. Verzekeraars kunnen zich onderscheiden. Over een paar maanden weten we of de polisstress in de markt voor zorgverzekeringen ons echt wat gaat opleveren.