In de zorg is veel behoefte aan innovatie. De versteende bureaucratie en antieke verdienmodellen bieden veel kansen voor startups die met de nieuwe technologieën zorgen voor disruption, oftewel: voor verstoring van de huidige markt.
Hightech Exponential Organizations, zoals Google en Apple leggen de fundering. Ze spelen een belangrijke rol bij het introduceren van nieuwe producten en diensten op het gebied van informatietechnologie. Hun digitale infrastructuur is de basis waarop startups hun direct implementeerbare zorginnovaties op de markt en direct naar de consument kunnen brengen.
Obstakels
Innoveren door het toepassen van de nieuwste technologieën is in grote zorgorganisaties niet gemakkelijk. Een van de grootste obstakels is het systeem waarmee de zorg van oudsher wordt gefinancierd. Bovendien bestaat er terughoudendheid voor het aanpassen van conventionele processen. Daarnaast worden innovaties niet altijd geïmplementeerd, omdat er in de zorgorganisaties niet genoeg technologische pull aanwezig is om de nieuwe oplossingen te implementeren. Hier speelt de organisatiecultuur een belangrijke rol in.
Net als startups die het voortouw nemen om innovaties op de markt te brengen, zijn er binnen de zorgorganisaties voorlopers nodig die deze innovaties in de praktijk durven te implementeren. Deze champions kunnen het innovatieproces katalyseren door een cultuuromslag te bewerkstelligen en aan de beslissers toonbaar te maken dat deze innovaties veel kunnen betekenen voor het zorgproces.
Marktsucces
We kunnen leren met risico om te gaan door de tactieken van venture capitalists te analyseren: zij zetten in op tien startups en weten al dat er maar één of twee een marktsucces (of wellicht zelfs een unicorn) worden die voldoende winst opleveren om de rest van de kosten ruimschoots te dekken. Deze mindset kan zorgen voor een cultuuromslag waar verandering gezien wordt als kans om slagvaardiger te worden en niet als bedreiging.
Om op de behoefte van innovatie in de zorg in Nederland in te spelen, werd de Stichting Sustainable Healthcare Challenge opgericht door een aantal studenten. Het doel is om innovatie, gebaseerd op nieuwe, creatieve en duurzame ideeën, te promoten. Wat betreft het ondernemerschap in Nederland zitten innovatieve startups hier goed: Nederland kent een van de laagste barriers to entry voor startups. De Sustainable Healthcare Challenge speelt daarop in door een springplank te zijn voor studenten en young professionals met innovatieve ideeën voor de zorg. Er is een reeks activiteiten georganiseerd om deze entrepreneurs in spe kosteloos te ondersteunen in het gehele proces van idee tot marktrealisatie:
1. Inspiratiesessie op woensdag 4 februari. Daar zijn tachtig studenten uit verschillende richtingen geënthousiasmeerd voor innovatie in de zorg. Ze hebben gebrainstormd over toepassingen van nieuwe technologische innovaties. De samenvatting staat op de website.
2. Masterclass op woensdag 11 maart, waar zestig studenten en young professionals met een concreet innovatieidee, inhoudelijke kennis kregen van experts over verschillende facetten van het beginnen van een startup in de zorg. De samenvatting staat op de website.
3. Gedurende het traject coaching met experts op specialistische gebieden zoals patentrecht, investering, crowdfunding, subsidies en Viability Checks.
4. Congres en Challenge op vrijdag 29 mei bij Mediq in Utrecht, waar finalisten uiteindelijk hun idee zullen pitchen aan zorgbestuurders en partners die in cash en kind investeren in de innovatieteams. Inschrijving verloopt via het platform Zorginnovatie.nl. Alle innovators, ongeacht of ze al aan eerdere events hebben deelgenomen, zijn uitgenodigd!
Innoveren
Concluderend: er is nog veel te doen en er zijn veel mogelijkheden aanwezig. Laten we niet langer wachten en onze kennis en ervaring delen om samen tot betere oplossingen te komen. Zo kunnen we ook in de gezondheidszorg profiteren van de voordelen van disruptive technologie. We zijn ons er bewuster van geworden dat innoveren cruciaal is, om met het budget van vandaag de kwaliteit van zorg van morgen te kunnen leveren.