BLOG

Generatie Y in de zorg

Kwebbelkop, Gamemeneer, Jelly en Enzo Knol, als u hier nog nooit van gehoord heeft, dan zou ik even verder lezen. En als dit bekenden voor u zijn, skip dan door naar de laatste alinea.

Deze persoonlijkheden zijn namelijk de nieuwe bekende Nederlanders, met een miljoenenaanhang in Nederland. Kwebbelkop heeft 4,2 miljoen abonnees. Kijkcijfermatig dus tientallen malen populairder dan een heleboel mensen die u wel kent. Kunnen deze mensen dan iets bijzonders? Zitten er grote productiemaatschappijen of Tv-stations achter? Nee. Hoewel, ze zijn zichzelf, ze zijn echt en het gaat over gewone zaken, dus misschien is dat wel bijzonder geworden. Het zijn gewone mensen, met een camera en een PC, die het medialandschap op zijn kop zetten, lees: veranderen.

Nieuwe generatie

Geachte zorgbestuurder, arts en manager in de zorg: dit is uw nieuwe generatie patiënten, een generatie die niet weet wat een fax of een ponskaartje is. Techniek heeft ervoor gezorgd dat ze de doelgroep hebben bereikt. Wanneer zij willen en online. Dit gaat de zorg veranderen.

De generatie die deze YouTubers wel kent, is gewend om te communiceren met video. Even iets vragen, online afspreken, het is de normaalste zaak van de wereld. Logisch dat ook een online videoconsult steeds breder beschikbaar is binnen steeds meer eHealth-platformen. De techniek is er allang. De huidige generatie is er ook klaar voor. En steeds meer (chronische) patiënten vragen zich af waarom het niet aangeboden wordt.

Gedoe

Uw doelgroep komt niet met plezier naar uw zorginstelling. Daarnaast is het ook nog een heel gedoe om de afspraak te maken; het kan alleen overdag en door de week. Niet alle consulten lenen zich voor een online consult, dat hoeven we de artsen en patiënten niet uit te leggen. Maar naast klanttevredenheid is er nog een reden: de zorgsector geeft bijna 90 miljard euro uit en dat is over 25 jaar niet meer te betalen. De groep ouderen is dan met circa 300 procent gegroeid, terwijl de beroepsbevolking dalende is. Dan moeten er misschien wel pijnlijkere veranderingen worden doorgevoerd.

Sommigen in uw organisatie zullen zeggen dat het nog niet veilig is, maar dit is geen YouTube is, maar een NEN7510 en ISI27001 gecertificeerde dienst waarbinnen videoconsulten aangeboden worden.

Dan is er het privacybezwaar. De minister van VWS spoort de patiënten aan om consulten met de smartphone op te nemen, zodat mensen niet nog een keer op consult hoeven te komen, omdat ze een paar uur later al niet meer precies weet wat er nou gezegd is, behalve dat de dokter wel heel aardig was en de tijd nam. De meegegeven folder was een algemeen verhaal. Dus een tweede consult is gewenst en dat is niet alleen vervelend en lastig, maar vooral ook erg duur.

 

Privacy

De zorgsector gebruikt de privacy vaak als drogreden, terwijl bijna 50 procent van de mensen het helemaal geen probleem vindt om medische gegevens te delen met derden, zoals werkgevers of verzekeraars. Maar het mag nu nog niet, ook niet als de patiënt het zelf wil. Eigenlijk is het een patiëntendossier met in ieder geval grotendeels de patiënt zijn/haar eigen gegevens. Ze willen een goede behandeling en genezen worden en dat kan grotendeels ook thuis en online.

Beste generatie Y, vraag om meer online diensten, anders is de zorg voor de toekomstige kleinkinderen niet meer te betalen.

Henno Kleijwegt
Practice Lead e-health VisionsConnected

Henno Kleijwegt_311

 

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top