Zorgorganisaties hebben dringend behoefte aan duidelijkheid over de kwaliteitsmetingen die zij in 2012 moeten verrichten. Brancheorganisatie ActiZ roept belanghebbenden in de VVT-sector daarom op om snel aan te geven welke informatie zij nodig hebben voor toezicht en cliëntkeuze-informatie.
De noodkreet was te horen tijdens laatste de Meet en Verbeterdag Verantwoorde zorg, die ActiZ ieder jaar houdt voor kwaliteitsmedewerkers uit de VVT-sector. “Zorginhoudelijke kwaliteitsmetingen worden nu uit hun verband getrokken voor verschillende doeleinden”, aldus deelnemers aan de verbeterdag. “Daardoor schieten zij hun doel voorbij.”
Scheiden
Volgens ActiZ moeten de doelen waarvoor gemeten wordt, zoals interne verbetering, het geven van cliëntinformatie, toezicht en kwaliteitsinformatie voor zorgkantoren, dan ook beter gescheiden worden. Wel vraagt ActiZ om de ‘meetlast’ voor de zorgorganisaties daarbij zo beperkt mogelijk te houden en om de betrokkenen voldoende voorbereidingstijd te geven.
Kwaliteit 2.0
Onder het motto ‘kwaliteit 2.0’ hamerden de lidorganisaties van ActiZ eerder dit jaar ook al op de noodzaak om kwaliteitsmetingen te verbeteren. ActiZ ziet in de verbeterdag een nieuw bewijs dat het vaststellen van kwaliteit in zorgorganisaties anders kan en moet.