Agis gaat vanaf maart apothekers belonen die aantoonbaar betere kwaliteit leveren aan de klant. In de nieuwe tariefstructuur voor apotheken (apothekerstarief 2009) biedt de NZa de ruimte hiervoor. Agis is de eerste zorgverzekering die dit doet.
Kwaliteit belonen
De vernieuwde farmacieaanpak draagt bij aan verbetering van de zorg voor klanten, meer kennis bij klanten over de kwaliteit die apothekers leveren en een passende beloning voor apothekers, stelt Agis in een persbericht.
Marktwerking
Investeren in kwaliteit moet leiden tot betere zorg voor de klanten, stelt Agis. Om tot deze verbetering te komen gaat Agis met de contracten differentiatie tussen apothekers aanbrengen. Apothekers die geïnvesteerd hebben in betere kwaliteit, worden beloond met een hoger tarief. Onderling kunnen de apothekers zich dus van elkaar onderscheiden en klanten worden geïnformeerd.
Farmacie-overeenkomsten
Per maart gaat Agis twee farmacie-overeenkomsten hanteren: een basisovereenkomst en een intensieve overeenkomst. Voor de basisovereenkomst moet de apotheker voldoen aan een aantal (basis) kwaliteitscriteria die door de apotheeksector zelf zijn vastgesteld.
De intensieve overeenkomst kent extra kwaliteitseisen waarbij de klant meer wordt betrokken. Bijvoorbeeld de medicatiecheck. Zo moet de apotheker onderzoek doen naar klantervaringen en zet de apotheker zich in om klanten te informeren over het medicijngebruik, bijwerkingen en medicijncombinaties. Veel ziekenhuisopnames worden nog steeds veroorzaakt door verkeerd medicijngebruik. Met deze medicatiecheck wil Agis de veiligheid en doelmatigheid van medicatie verbeteren. Het bezorgen aan huis van medicijnen is tevens onderdeel van deze overeenkomst.
Gerelateerde berichten:
Ziekenhuisopnamen door verkeerd medicijngebruik halveren
Medicatie-incidenten gehalveerd door verbetertraject