De antikankercampagne van het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis (AvL) in Amsterdam dreigt op een mislukking uit te lopen. Het kankerinstituut nog geen ton opgehaald, ondanks een marketingbudget van 700 duizend euro en spotjes op radio en televisie. Dat schrijft de Volkskrant.
Het instituut is op 17 juni de campagne ‘Tegen gelijke behandeling’ en wil daarmee eind oktober vijf miljoen euro opgehaald hebben. Hiervan is nog geen 2 procent binnen. Het AvL haalde in juni het nieuws met de stelling dat kanker over 20 jaar veelal van een dodelijke ziekte in een chronische ziekte is veranderd. Dit kan dankzij personalized medicine: het bekijken van de genetica van elke tumor afzonderlijk. Om dit voor elke patiënt mogelijk te maken is meer onderzoek nodig. Daarvoor denkt het AvL in totaal16 miljoen euro nodig te hebben. Via de campagne wil het 5 miljoen euro ophalen, de overige 11 miljoen moet via acties als Alpe d’HuZes en via KWF Kankerbestrijding komen.
Campagne
Het uitblijven van succes komt doordat de boodschap van de campagne ’te genuanceerd’ is en de campagne zelf te weinig pakkend, zegt hoogleraar Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit Theo Schuyt in de Volkskrant. Hij zet de campagne af tegen de wel succesvolle fietscampagne tegen kanker Alpe d’HuZes. “Die haalt de voorpagina’s van kranten, krijgt primetime programma’s op tv en is een enorm mediaspektakel.” Volgens persvoorlichter Daniëlle Cardozo van het Antoni van Leeuwenhoek ligt het tegenvallende resultaat van de campagne aan de onbekendheid van het instituut. De komende weken zet het instituut in op sociale media en na de vakantie gaat het een mix van middelen inzetten om het bereik verder te vergroten.