De centrale cliëntenraden van Humanitas, Laurens, Pameijer, Thuiszorg Rotterdam hebben de Tweede Kamer een brief gestuurd. In de brief spreken zij hun bezorgdheid uit over de aanbesteding van de huishoudelijke hulp in de gemeente Rotterdam.
Bezwaren
De gemeente Rotterdam heeft een beschrijvend document aanbesteding huishoudelijke verzorging opgesteld. Hierin staan de regels voor de aanbesteding. Uit dit document blijkt dat Rotterdam met zeven percelen gaat werken, waar organisaties met elkaar een met welzijn samenhangend pakket moeten bieden. Aanbieders van huishoudelijke verzorging kunnen maximaal voor drie percelen inschrijven. Per perceel krijgt slechts één aanbieder de gunning. De centrale cliëntenraden van Humanitas, Laurens, Pameijer en Thuiszorg Rotterdam hebben daar grote bezwaren tegen. LOC Zeggenschap in Zorg onderschrijft deze bezwaren.
Keuzevrijheid
Bovengenoemde aanbesteding tast volgens de cliëntenraden de keuzevrijheid van mensen ernstig aan. Mensen moeten óók bij de geboden zorg in natura de mogelijkheid hebben zelf te kiezen welke organisatie de huishoudelijke verzorging levert, bijvoorbeeld een organisatie die aansluit bij hun manier van leven en/of levensovertuiging.
Extra eisen
De cliëntenraden zien bovendien dat de gemeente Rotterdam allerlei extra eisen aan zorgaanbieders stelt, zoals het verplichten dat minimaal tien procent van de zorg geleverd wordt door mensen die integreren in de arbeidsmarkt, op straffe van een evenredige boete bij niet nakomen. Ze vragen zich af hoe deze regeling zich verhoudt tot de kwaliteitseisen die eveneens bij de zorgaanbieders liggen.