Minister Schippers van VWS moet snel regelen dat patiënten een begrijpelijke nota van hun behandeling opgestuurd krijgen. Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer. De patiënt kan zo controleren of de rekening klopt en vormt daarmee een belangrijke spil in de strijd tegen mogelijke fraude in de zorg. Dat meldt het AD.
Patiënt als controleur
“De patiënt is de beste controleur om zicht te krijgen of de rekening normaal is. Ik vraag me erg af waarom dit zo lang moet duren”, zegt CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot in het AD. De Kamer vroeg eind 2011 al om begrijpelijke nota’s voor patiënten.
Controle zorgverzekeraars
PvdA, VVD en CDA komen met deze eis aan minister Schippers naar aanleiding van het bericht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maandag dat verzekeraars declaraties laat en niet diepgaand genoeg controleren. Als de verzekeraars dit jaar geen verbetering laten zien, gaat de NZa boetes uitdelen.
Te hoge declaraties
De NZa kondigde eerder al aan dit jaar in gesprek te gaan met ziekenhuizen en artsen, omdat het regelmatig voorkomt dat zij te hoge kosten declareren voor relatief simpele behandelingen. Zo bracht een ziekenhuis in Terneuzen ruim 1.000 euro in rekening voor het verwijderen van oorsmeer bij een patiënt, terwijl dit 9 euro kost bij de huisarts. De toezichthouder in de zorg zegt veel meldingen binnen te krijgen van patiënten over hoge rekeningen na bijvoorbeeld oorsmeer verwijderen of het behandelen van tekenbeten en bloedneuzen.
Begrijpelijke noto’s
Minister Schippers liet in april 2012 weten dat VWS onder meer met brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) aan een plan van aanpak werkt. ZN noemt het een hele klus om cliënten van tijdige en begrijpelijke nota’s te voorzien, schrijft het AD. Dit komt volgens ZN onder meer door een nieuw declaratiesysteem. Patiënten kunnen sowieso al bij zorgverzekeraars digitaal de rekening van hun behandeling inzien, stelt een woordvoerder van ZN in het AD. Die is dan misschien nog niet in begrijpelijke taal, maar het bedrag is wel helder, aldus de woordvoerder.