De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) zou patiënten actief moeten betrekken bij het toezicht op de kwaliteit van zorg. Patiëntenverenigingen en cliëntenraden kunnen hierin een rol spelen. Dat blijkt uit onderzoek in het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL op verzoek van de IGZ. Zoeken naar patiëntenervaringen via social media vonden respondenten geen goed idee.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg wil burgers een grotere rol geven in haar toezicht op kwaliteit van zorg, zo stelt het NIVEL vast. Nu kunnen burgers melding doen bij de inspectie van problemen in de zorg. Burgers staan op hun beurt positief tegenover een grotere rol.
Voor de meeste mensen is de inspectie echter niet de eerste plek waar ze met hun klachten heengaan. De meeste mensen die weleens een negatieve ervaring in de zorg hebben gehad, stellen deze helemaal niet aan de orde. Toch zijn veel mensen wel bereid hun ervaringen met de zorg te delen met de inspectie, bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten met andere patiënten of via deelname aan een cliëntenraad.
“Patiënten willen best vertellen wat ze belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn”, zegt NIVEL-onderzoeker Roland Friele. “Patiënten adviseren de inspectie om met patiëntenverenigingen en cliëntenraden te praten. Zij kunnen het patiëntenperspectief goed verwoorden.”
De inspectie onderzocht eerder de mogelijkheden om social media en waarderingswebsites in te zetten. Zorgkaartnederland.nl bleek een bruikbare informatiebron voor het toezicht; Facebook en Twitter waren dat niet. Burgers zijn het daar over het algemeen mee eens. Ook zij zien meer in het gebruik van informatie van zorgkaartnederland.nl of patiëntenfora dan in Facebook en Twitter. Veel mensen zijn terughoudend met het delen van negatieve ervaringen met de gezondheidszorg op internet.