Het accreditatie-instituut voor de zorg, NIAZ, stapt met ingang van 2014 definitief over op een nieuwe systematiek. Dat zei Cees van Dun woensdag, tijdens een symposium van Radboud umc.
Met het nieuwe systeem – Qmentum geheten – wil het NIAZ het accreditatieproces minder bureaucratisch maken. Ook spreekt de nieuwe systematiek zich sterker uit over de geleverde kwaliteit van zorg. NIAZ neemt het model over van Accreditation Canada International.
Nieuw systeem
Het NIAZ vroeg de ziekenhuizen in het klantenbestand om zich uit te spreken over het nieuwe model. Het merendeel van de ziekenhuizen reageerde positief. Vanaf 2014 biedt NIAZ Qmentum dan ook aan op de Nederlandse markt. In België wordt het nu al uitgerold, zo zei NIAZ-directeur Cees van Dun woensdag tijdens het symposium Zicht en toezicht op zorg van Radboud umc.
Overgangsperiode
NIAZ wil de zorginstellingen nog niet dwingen om al van Qmentum gebruik te maken. Daarom biedt het accreditatie-instituut instellingen die nog niet willen overstappen, de mogelijkheid om de oude systematiek nog vier jaar te gebruiken.
Twee keurmerken
In de praktijk betekent het dat er tijdelijk twee NIAZ-accreditaties naast elkaar zullen bestaan: versie 2.3 op basis van de oude methode en versie 3.0 op basis van Qmentum. Van Dun: “We zoeken nog een mooie manier om dat verschil zichtbaar te maken.”
Focus op kwaliteit
De huidige wijze van accrediteren door het NIAZ kijkt vooral naar de organisatie en minder naar de resultaten van zorg. Qmentum brengt daar verandering in, meldt NIAZ. In het Canadese systeem wordt in samenhang gekeken naar governance, organisatie, serviceniveau en medicatie en infectiepreventie. Van Dun legt de verschillen tussen het oude en nieuwe systeem uit in een filmpje op youtube.
Medewerkers betrekken
Om ervoor te zorgen dat de medewerkers zich betrokken voelen, moeten zij een vragenlijst invullen. Idealiter vult 50 tot 80 procent van het personeel die vragenlijst in. De uitkomst van de enquête is de volgende dag bekend. Dan weet de organisatie op welke punten de instelling volgens de medewerkers niet aan de normen voldoet. Op die punten kan dan actie worden ondernomen. Naast die vragenlijst spelen interne audits en externe audits een belangrijke rol. (Daan Marselis)