De presentatie van keuze-informatie over de zorg op websites is veel te complex. Er is een overschot aan informatie, de informatie is niet altijd relevant, het taalgebruik is te moeilijk en allerlei symbolen en getallen worden door elkaar gepresenteerd. Dat blijkt uit NIVEL-onderzoek waarop Olga Damman vrijdag 23 april promoveert bij TRANZO aan de Universiteit van Tilburg.
Aanbod keuze-informatie
Volgens Damman moet keuze-informatie online beperkt blijven tot punten die mensen meewegen in hun keuze. Daarnaast moet de betekenis van de informatie helder zijn en moet de presentatie eenvoudig zijn.
Investeren in informatie
Damman vindt het geen wonder dat mensen afhaken bij het informatieaanbod online. Het aanbod is te complex, daarom is investeren in keuze-informatie noodzakelijk. Zo stelt ze: “Keuze-informatie op internet moet zo eenvoudig te begrijpen zijn als de informatie van vrienden of familie en tegelijk betrouwbaar, dus onderbouwd met gedegen onderzoek. Dat maakt het niet eenvoudig een goede keuzesite te maken. Als de overheid wil dat meer mensen hun voordeel doen met keuze-informatie, dan moeten we dus investeren in heldere en toegankelijke informatie. Informatie op het web moet aansluiten bij de belevingswereld van de consument. Het mag niet zo zijn dat grote groepen consumenten de informatie niet gebruiken omdat ze er niets van snappen, of afhaken door tegenstrijdige informatie. Dan schiet keuze-informatie haar doel voorbij.”
Skipr event: Sustainability Congres en Gala 2010
Kofi Annan, Gerard Kleisterlee, Roger van Boxtel, Bart Vos, André Veneman en de MIT-hoogleraren Prashant Yadav en David Simchi-Levi voeren op woensdag 2 juni 2010 het woord tijdens het Sustainability Congres en Sustainability Gala 2010 in Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Wilt u erbij zijn? Aanmelden voor dit Skipr event is mogelijk via het aanmeldformulier.