Steeds meer mensen die hulp van Korrelatie nodig hebben bij problemen doen dat via de computer. Volgens Korrelatie is een duidelijke verschuiving te zien naar digitale hulp in de vorm van e-mail en chat, en via zelfhulp met online-oefeningen en -testen. Dat heeft de organisatie donderdag laten weten. Korrelatie helpt bij psychische en psychosociale problemen.
Stijging aantal klantcontacten
Vergeleken met 2007 is in 2008 het aantal klantcontacten via alle kanalen met tien procent gestegen tot 20.188. In het eerste halfjaar is opnieuw een groei te zien ten opzichte van het eerste halfjaar van vorig jaar. De stijging heeft vooral te maken met de introductie van nieuwe, onlinevormen van hulp, aldus de organisatie in het Jaarbericht 2008.
Verschuiving naar e-mail
In 2007 vroeg 71 procent van de ‘klanten’ hulp via de telefoon. In 2008 was dat vijftig procent. In 2007 vroeg 20 procent hulp via e-mail, in 2008 was dat 34 procent. Na de introductie bij Korrelatie in 2007 van chat maakte negen procent daar gebruik van. In 2008 was dat tien procent. Onlangs lanceerde Korrelatie www.werkenaanrelatieproblemen.nl. In drie maanden tijd deden ruim 7.500 mensen de relatiescan op die site.
Top tien hulpvragen
Op nummer één in de top tien van alle hulpvragen die bij Korrelatie binnenkomen via telefoon, chat en mail staan psychische en psychiatrische problemen. Daarna volgen op twee problemen tussen ouders en kinderen en op drie vragen over seksualiteit en zwangerschap. (ANP)