• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 8

  1. JDoorman

    Oppassen geblazen. Eer dat we het weten runnen dergelijke bedrijven ONZE GEZONDHEIDSZORG. We hoeven alleen maar te kijken naar de UK (Dus NIET de NHS) maar privé praktijken. Alles wordt “gedicteerd” en eigen wens of inbreng is niet toegestaan.

    • J Vandenberg

      U weet wel in Nederland. Heel veel praten en toch dat liedje van ” ik zag twee beren broodjes….”
      En met name de laatste regel.
      Want dat doen de zorgproffesionals het beste. Minder visie. Minder missie. Veel kletsen.

  2. Dick Nieuwpoort

    Het wordt steeds gekker! Co-med breekt in omdat ze het huisartsenprobleem op commerciële voet pretenderen op te lossen! Dus niet, getuige de klacht(en) waarop ze aangesproken worden. En de rechter opent vervolgens rammelend de deuren voor verdere afbraak van onze huisartsenzorg met het argument dat Co-med pretendeert op te lossen. Tsja.

  3. Dick Nieuwpoort

    Het wordt steeds gekker! Co-med breekt in omdat ze het huisartsenprobleem op commerciële voet pretendeert op te lossen! Dus niet, getuige de klacht(en) waarop ze aangesproken worden. En de rechter opent vervolgens rammelend de deuren voor verdere afbraak van onze huisartsenzorg met het argument dat Co-med pretendeert op te lossen. Kafkaesk. Tsja.

  4. HW

    Niet alleen de huisartsen zorg is onderhevig aan dit effect . Het hele Nederlandse gezondheid model na ( 2006) is door marktwerking door o.a een waterhoofd aan zorg cowboy,s onbetaalbaar geworden . Alleen het jaarlijkse circus van het DBC systeem kost miljoenen . Voorts is de 1e lijns zorg en ziekenhuis zorg totaal niet goed op elkaar afgestemd . Te snel wordt doorverwezen of juist niet.
    Dat dit soort constructies als Co-Med ontstaan is vragen naar de bekende weg. De voedingsbodem en de problemen in de huisartsen zorg ( personeel opvolging etc) zijn kennelijk geschikt genoeg om in het gat te springen van de huisartsen problematiek. Hiermee is zeker de patiënt tevredenheid niet mee opgelost .

  5. Peter Koopman

    Een louter commercieel bedrijf op het terrein van huisartsengeneeskunde: dat is wennen. Nu zijn huisartsen al lang niet meer de kleine zelfstandigen en vormt de huidige huisartsenpraktijk ook een onderneming: naast doktersassistenten zijn er soms ook huisartsen in loondienst, naast praktijkondersteuners Soma en praktijkondersteuners GGZ, soms een verpleegkundig specialist AGZ of GGZ of PA en een manager enz. Het beeld van de altijd bereikbare eigen huisarts is door de beperkte werkweek van huidige huisartsen toch ook meer praktijk. De Spoedpost wordt ook niet meer altijd door de eigen regionale huisartsen “gedraaid”. Kortom de continuïteit in persoon neemt sterk af. Toch vind ik dat deze centrale eerste lijnsfunctie in zorgprofessionele hand moet blijven. Het gaat mij om behoud van de cultuur ( waarden en normen ) en passende verantwoordelijkheid ( oa tuchtrecht ). Misschien moeten we daarom grenzen stellen aan de praktijkomvang en eisen aan de zorgprofessionele deskundigheid van de verantwoordelijk bestuurder.

  6. hans

    De rechter heeft gesproken en de kwestie getoetst aan de wet.
    De toekomst is een van verdere digitalisering van de zorg. Dat is wennen voor patiënten en zorgprofessionals. Vernieuwing en veranderingsprocessen gaat met vallen en opstaan. Zoek de verbinding Ipv elkaar bestrijden in de rechtbank.

  7. Jorrit Stroosma

    Op zich springt Co-Med in een gat wat door huisartsen zelf veroorzaakt wordt. Veel oude huisartsen die stoppen kunnen hun praktijk niet kwijt omdat ze vaak een absurd hoge overneemprijs eisen in de vorm van “goodwill”. Vele tonnen willen of kunnen de jonge huisartsen niet opbrengen. En dan komt er zo’n partij als Co-Med langs die de prijs wel betaald of in elk geval eentje die in de buurt komt.
    Aan de andere kant gaan veel jonge huisartsen voor de ZZP route, ook wel genoemd de waarnemers. Veel vrijheid maar vooral het hogere inkomen vinden ze interessant. En Co-Med maakt gebruikt van deze ZZP huisartsen in haar bedrijfsvoering en ja dat maakt de bezetting niet continue, daarom krijgen veel patiënten elke keer andere huisartsen bij een consult.
    Co-Med is een discutabel verdienmodel op meerdere vlakken, maar vooral het ultieme streven om 30% winst te behalen is verachtelijk in mijn ogen.
    Zulke winstpercentages in welke sector dan ook gaan ten koste van de kwaliteit en de service. Laten dat nu net de belangrijkste peilers zijn van goede zorg.
    Co-Med is dan wel de kakkerlak in deze maar het handelen van de oude en jonge huisartsen zorgt wel voor een voedingsbodem voor Co-Med en de zijnen.
    En als je denkt dat de huisartsenzorg hier uniek in is, dit soort praktijken van opkopen van kleine zorgaanbieders door investeerders vindt al jaren plaats in o.a. de GGZ. En hoge winsten is altijd een belangrijke drijfveer en dat merk je in de kwaliteit en de dienstverlening, dat vertaalt zich ook in hoge wachttijden.