“Dit betekent minder ziekenhuisbezoeken voor mensen met COPD, hartfalen, hoofdpijn, IBD, Parkinson en slaapapneu”, aldus de organisatie.
Telecoach
De verpleegkundig telecoach speelde volgens DGC een belangrijke rol in de afname van herhaalbezoeken. “Deze zorgprofessional fungeert als vast aanspreekpunt voor mensen met een chronische aandoeningen is laagdrempelig bereikbaar via de BeterDichtbij app. Bij vragen, zorgen of afwijkende thuismetingen kan direct contact worden opgenomen, zonder te wachten op een afspraak.”
Positieve gezondheid
Ook belangrijk was, aldus DGC, de toepassing van het gedachtegoed van Positieve Gezondheid. “Dit concept, dat verder kijkt dan alleen de afwezigheid van ziekte, richt zich op zes dimensies: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. Door deze holistische benadering vormt niet de ziekte, maar de mens en diens veerkracht het uitgangspunt. Mensen worden gestimuleerd om zelf de regie te nemen over hun gezondheid en welzijn, met ondersteuning van het zorgnetwerk wanneer nodig.”
Domein-overstijgende samenwerking
Het DGC is een samenwerking het Rode Kruis Ziekenhuis, ViVa! Zorggroep, Huisartsen Zuid-Kennemerland, Huisartsen Midden-Kennemerland, Heliomare, de gemeenten Beverwijk, Velsen en Heemskerk en welzijnspartners. Zilveren Kruis en VGZ financieren het Digitaal Gezondheidscentrum. De zorgverzekeraars keurden in oktober 2024 het transformatieplan van het Digitaal Gezondheidscentrum goed.