Patiënten die ‘s avonds, ‘s nachts of in het weekend hulp zoeken is het niet altijd duidelijk of ze bij de Spoedeisende Hulp of de huisartsenpost zijn. Om helderheid te scheppen heeft InEen een logo en huisstijl voor huisartsenposten laten ontwikkelen.
Op een ledenvergadering van InEen kozen de leden vrijwel unaniem voor het ontwerp van bureau Taken By Storm. Het is een combinatie van een kruis met de letter ‘P’, waardoor de ‘HP’ van huisartsenpost ontstaat. Aan het logo zijn de woorden ‘Voor Spoed’ toegevoegd. Het beeldmerk kan in twee varianten worden gebruikt; als logo met toevoeging van de eigen naam van de HAP binnen de landelijke huisstijl, of als toegevoegd vignet binnen de eigen oude huisstijl.
Huisartsenposten Oost-Brabant was een van de eerste HAP’s die het logo overnam. “Het kwam goed uit omdat er net een nieuwe fusie-organisatie is ontstaan”, zegt bestuurder Harrie Geboers op de website De Eerstelijns. “Al vanaf 2008 streven we naar integratie tussen HAP’s en SEH’s. Dat ging eerst onder de naam ‘spoedpost’.” Deze naam illustreert wat Geboers betreft de spraakverwarring in de spoedeisende hulp. “Drie jaar geleden stond er bij ziekenhuis Bernhoven in Uden een richtingbord. Daarop stond letterlijk: ‘Huisartsenpost volg Spoedpost, Spoedeisende Hulp volg Spoedpost’. Tja, dan weten de mensen niet waar ze zijn of moeten zijn.”