Twee op de drie verzoeken aan zorgverzekeraars voor wachtlijstbemiddeling leveren een hogere plek op de wachtlijst op. Dat meldt BNR Nieuwsradio op basis van cijfers van VGZ, Menzis en CZ.
Bijna dertigduizend mensen klopten in 2016 bij de verzekeraars aan met een verzoek tot wachtlijstbemiddeling. Bij VGZ en Menzis werd zeventig procent van die verzoeken gehonoreerd. Ook is er volgens de verzekeraars ruimte om meer verzoeken in behandeling te nemen, aldus BNR.
Informatie
Volgens de NZa zijn patiënten zich nog onvoldoende bewust van de mogelijkheid om gebruik te maken van wachttijdbemiddeling door de zorgverzekeraar. “Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten patiënten hierover beter informeren. De NZa zal hen daarop aanspreken”, aldus de zorgwaakhond.
Ook Patiëntenfederatie Nederland vindt dat zorgverzekeraars hun klanten actiever moeten wijzen op de mogelijkheid van wachtlijsthulp. Patiënten hebben volgens de patiëntenfederatie vaak geen idee dat een operatie in een ander ziekenhuis veel sneller gedaan kan worden dan in hun “eigen” ziekenhuis om de hoek. Zorgverzekeraars moeten duidelijker op hun website aangeven dat zij hun klanten kunnen helpen met bemiddelen, zegt directeur Dianda Veldman van Patientenfederatie Nederland.