Medewerkers van verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) hebben kritiek op de communicatie tussen medewerkers, middenkader en de top van de organisatie. Dit blijkt uit de MedewerkerMonitor, een onderzoek van ActiZ waaraan dit voorjaar 52.000 medewerkers deelnamen.
Tevredenheid
Volgens de respondenten dient de communicatie tussen de verschillende afdelingen verder verbeterd te worden. Juist in een tijd waarin zorgorganisaties volop in verandering zijn, is goede communicatie cruciaal, zo schrijft ActiZ. De tevredenheid met het werk is de afgelopen jaren gestegen. In de periode 2007-2008 gaven medewerkers hun werk nog een 6.8, nu is dat een 7,2. Medewerkers in de kraamzorg zijn nog positiever over hun werk; zij geven hun werk een 7.4. In de jeugdgezondheidszorg waarderen medewerkers hun werk met een 7.1.
Geen leegloop
Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer 8 procent van de medewerkers zich oriënteert op ander werk. Volgens ActiZ is dat percentage is niet ongebruikelijk. Mensen die zich op ander werk oriënteren doen dat bijvoorbeeld omdat zij weinig plezier op het werk hebben of de sfeer en cultuur als negatief ervaren. Werkdruk wordt nauwelijks als belangrijkste vertrekreden genoemd. Van een dreigende leegloop uit de zorg is dan ook geen sprake, aldus ActiZ.
Benchmark
De MedewerkerMonitor is onderdeel van de jaarlijkse benchmark die PricewaterhouseCoopers in opdracht van ActiZ uitvoert. In het onderzoek geven medewerkers hun oordeel over onder andere de inhoud van hun werk, de mate van zelfstandigheid, de werkdruk, sfeer en cultuur en de visie en ambitie van de organisatie. Tijdens een congres op 1 oktober presenteert ActiZ de volledige benchmarkuitkomsten.