• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 4

  1. m.frissen

    Het verdient de voorkeur om aan de vraagkant ook meer marktmacht te organiseren. Het speelveld is nu wel erg ongelijk verdeeld. Gezamenlijke inkoop door zorgaanbieders is lastig vanwege de regels van de marktwerking. Maar slechts enkele ICT-aanbieders maken met veel zorgaanbieders afzonderlijk afspraken.
    Er kan geleerd worden van het onderwijsdomein, waarin sprake is van gezamenlijke aanbesteding en inkoop. In SURF bundelen leden (universiteiten, HBO- en MBO-scholen) hun krachten om de best mogelijke digitale diensten in te kopen, kennisdeling te stimuleren en risico’s te beheersen. Ook de academisch medische centra zijn lid!

  2. Frank Conijn

    Dat fenomeen doet zich in meer sectoren voor. Maar er is een generieke remedie: een winst*marge*afhankelijke vennootschapsbelasting: kleine marge –> lage belasting, grote marge –> hoge belasting.

    Verder lijkt de suggestie van M. Frissen me zinvol en realiseerbaar.

    • paul baks

      het fenomeen is nog iets breder: veel partijen in het publieke domein zijn als opdrachtgever onvoldoende in staat om de vele facetten van een aanbesteding in die aanbesteding mee te nemen. Met name het gedrag van (meestal goed bedoelende) marktpartijen is de aanbestedende overheid vreemd. Al meer dan 30 jaar informeren deskundigen (gevraagd en ongevraagd) de publieke partijen om een correcte uit-vraag te stellen aan marktpartijen. En nog steeds gaat dat mis. daardoor krijgt de aanbestedende partij vaak onvoldoende waar voor de juiste prijs. Het realiseren (achteraf) van winsten die te hoog worden geacht, is maar één van de duizende voorbeelden waar het anders loopt dan de aanbestedende partij heeft bedoeld. dit bediscussieer je niet meer achteraf, maar regel je vooraf bij de aanbesteding. ook VWS kan nog het nodige leren op dit vlak.