Het Westfriesgasthuis in Hoorn heeft deze week een aantal geplande, niet acute operaties geannuleerd vanwege aanloopproblemen met een nieuw computersysteem. Dat meldt het Wfg op de eigen website.
“Afgelopen zondag zijn we overgegaan op een nieuw computersysteem”, licht bestuursvoorzitter Arno Timmermans de problemen toe. “De overgang verloopt niet zonder hobbels. Zo kost het medewerkers op de operatiekamer per patiënt op dit moment nog extra tijd om alle gebeurtenissen goed vast te leggen en te controleren in het elektronische dossier. Omdat we, als het om de veiligheid van de patiënt gaat, geen enkel risico willen nemen, gaan we pas weer op volle toeren opereren als aanloopproblemen met het nieuwe systeem achter de rug zijn.”
Geen risico’s
Timmermans zegt het vervelend te vinden dat afspraken met patiënten moeten worden verzet, maar volgens Timmermans gaat veiligheid voor alles. “We willen niet dat dit ook maar het geringste risico’s heeft voor de veiligheid van onze patiënten, ook al vraagt het soms om impopulaire maatregelen zoals het afzeggen van een operatie”, aldus Timmermans.
Patiënten kunnen wel gewoon terecht op de poliklinieken, verpleegafdelingen of Spoedeisende Hulp. Ook acute en dringende operaties gaan gewoon door.
Nieuwste technologie
Het Westfriesgasthuis in Hoorn is in 2006 als een van de eerste ziekenhuizen in Nederland gestart met een digitaal patiëntendossier. “We zijn dan ook het eerste ziekenhuis in Nederland dat vanuit een volledig digitale situatie overgaat op de nieuwste technologie,” stelt Timmermans. “Iedereen die ooit met een nieuw computersysteem is gaan werken, weet dat bij de start, hoe goed voorbereid ook, problemen ontstaan. In die situatie werken wij nu. “