De dienstbaarheid van zorgkantoren laat vaak te wensen over. Mensen worden niet netjes behandeld, voelen zich tot wanhoop gedreven en vinden dat er onduidelijk wordt gecommuniceerd.
Klachtboek Zorgkantoren
Dat zegt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer in het donderdag gepubliceerde Klachtboek Zorgkantoren. Naar aanleiding van de klachten die hij heeft binnengekregen, vraagt hij de zorgkantoren na te denken over oplossingen. Ook wordt een meldpunt geopend op de website van de Nationale ombudsman waar mensen terechtkunnen met klachten.
De klachten gaan over de telefonische bereikbaarheid, het niet nakomen van afspraken en fouten en slordigheden in de administratie. Maar ook de opstelling van de medewerkers laat wel eens te wensen over. “Zo vertelden ouders over hun zoon van vijf, voor wie ze zorg kregen. Nadat de zoon overleden was, moesten ze zijn persoonsgebonden budget (pgb) opzeggen bij het zorgkantoor. Daar kregen ze te maken met een totaal gebrek aan empathie. Bij het zorgkantoor hielden ze er geen rekening mee dat ze met mensen te maken hadden die net een enorm verlies hadden geleden”, vertelde een perswoordvoerster van de Nationale ombudsman.
Maatregelen
Directeur Tony Lamping van Zorgverzekeraars Nederland zei dat hij het klachtboek serieus neemt en dat hij het belangrijk vindt dat er maatregelen worden genomen om de kwaliteit van de zorgkantoren te verbeteren. De zorgkantoren en de Nationale ombudsman voeren eind april overleg over de resultaten van het meldpunt.
Taken
Zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De AWBZ betaalt de zorg voor ouderen, gehandicapten, psychiatrische patiënten die in een instelling wonen en chronisch zieken. (ANP)