De zorgsoap Malaika heeft haar doel bereikt: meer jongeren zijn geïnteresseerd geraakt in werken in de zorg. Dit blijkt uit een recente meting van Actiz onder de 400.000 kijkers van de zorgsoap, meldt Tijdschrift voor Verzorgenden.
“De resultaten zijn heel positief: bijna een op de vijf kijkers overweegt nu om voor een baan in de zorg te kiezen”, zegt ActiZ-woordvoerster Bernadet Naber in een interview met het tijdschrift. “Ongeveer 19 procent van de kijkers heeft door de serie informatie over opleidingen in de zorg opgezocht, en een kwart heeft gesproken met anderen over hoe het zou zijn om in de zorg te werken. Het heeft dus duidelijk een positief effect gehad.”
Werken in de zorg
Met de 50-delige, dagelijkse soap wilde ActiZ meer jongeren interesseren voor een baan in de zorg en mensen die in de zorg werken het gevoel geven dat ze trots kunnen zijn op hun werk. Hoewel het eerste seizoen van de zorgsoap een succes was, is het de betrokken partijen niet gelukt om de financiering voor een vervolg rond te krijgen.