Cliëntenraden in thuiszorg en verpleeg- en verzorgingshuizen hebben nog altijd nauwelijks geld voor scholing van hun leden. Patiëntenfederatie NPCF en het Netwerk Cliëntenraden Zorg (NCZ) maken zich hier zorgen over en eisen naar voorbeeld van de ondernemingsraden een wettelijke vergoeding.
Cliëntenraden krijgen steeds meer op hun bord, maar mede door hun informatieachterstand zijn ze geen partij voor goed geïnformeerde professionele bestuurders. In grote instellingen is er veelal wel geld voor centrale cliëntenraden, maar op lokaal gebied is er geen geld voor scholing en training van cliëntenraden. In de thuiszorg is vrijwel niets geregeld.
Tienvoudige
De opleidingen die er zijn, zijn al snel te duur voor leden van cliëntenraden. “Ik vraag me af hoeveel leden van cliëntenraden dit soort bijeenkomsten kunnen bijwonen”, stelde een lid van een cliëntenraad in reactie op een uitnodiging voor een gezamenlijke masterclass van NCZ en NPCF. “Als we hier twee personen heen zouden sturen, is dat meer ons totale budget voor dit soort activiteiten voor 2015.”
Zorgelijk, vindt NPCF-directeur Wilna Wind. “Het gaat over een cursus van pakweg 120 euro. Daar is dus al geen geld voor. Maar er is wel geld voor een managementtraining voor de bestuurders van een instelling. Dat kost al gauw het tienvoudige.”
Minister Schippers kondigde op 27 januari aan de positie van cliëntenraden te willen versterken, onder meer door een betere financiering en een ruimer enquêterecht. De wijzigingen in de Wmcz moeten nog besproken worden in de Tweede Kamer. De verwachting is dat ze pas halverwege 2016 doorgang vinden.