De projectgroep Family Centered Intensive Care en Stichting Amstelrade hebben elk een Gouden Oor Award ontvangen voor de manier waarop ze luisteren naar de patiënt c.q. cliënt een plek hebben gegeven in de zorg. Het is voor het eerst dat deze prijs voor luisterende organisaties in de zorg wordt toegekend.
De prijzen werden op 30 oktober uitgereikt tijdens de European Listening and Healthcare Conference in het Radboudumc in Nijmegen. Het project Family Centered Intensive Care (FCIC) is een gezamenlijk initiatief van het Kennemer Gasthuis, Erasmus MC en de Gelderse Vallei in samenwerking met het lectoraat Acute Intensieve Zorg van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Met het project, waaraan inmiddels ook het Radboud UMC en ziekenhuis Rivierenland Tiel zijn aangesloten, willen de betrokken partijen familieleden en naasten van patiënten die op de IC liggen nauwer bij de behandeling en het herstel betrekken. Het idee is dat gevoelens van hulpeloosheid, angst, ongerustheid en stress een negatieve impact op het herstel van de patiënt hebben. Soms kunnen ze zelfs leiden tot nieuwe aandoeningen als PTSS of depressie. Door familie en naasten te betrekken bij het zorgproces nemen gevoelens van angst en stress af, wat een gunstig effect heeft op het ziektebeloop en de kwaliteit van leven. Om de behoeftes, noden en vragen van familieleden in kaart te brengen heeft het netwerk Family Centered IC inmiddels verschillende hulpmiddelen ontwikkeld.
In de categorie cure was er daarnaast een eervolle vermelding voor GGZ Noord-Holland Noord, dat de feedback van de cliënt sinds kort gestructureerd niveaus meeneemt teneinde de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Dit heeft onder meer geresulteerd in spiegelgesprekken waarbij het behandelteam anderhalf moet luisteren naar de ervaringen van ex-cliënten en hun familie en een tevredenheids-app.
Person centered
Winnaar in de categorie care was Stichting Nieuw Amstelrade uit Amsterdam. De aanbieder van zorg en ondersteuning voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel kreeg de Gouden Oor Award voor de manier waarop de behoeften van de cliënten centraal worden gesteld in het hele zorgproces. Naast deze methode van person centered planning heeft Amstelrade ook twee cliënten aan het managementteam toegevoegd,zodat de stem van de cliënt ook op organisatorisch niveau blijvend gehoord wordt.
Runner-up in de categorie care was de Stichting Perspektief in Delft. De organisatie kreeg een pluim voor de manier waarop cliëntdeskundigheid wordt ingezet bij het trainen en briefen van professionals.
Core-business
Juryvoorzitter Jan Vesseur, hoofdinspecteur van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), haalde in zijn speech een veelzeggende anekdote aan. “Acht jaar geleden heb ik hier in NIjmegen het hartcentrum van Radboudumc gesloten, omdat artsen niet meer luisterden, niet meer naar elkaar, niet naar de raad van bestuur en niet naar de verpleegkundigen. Bij vrijwel ieder incident of iedere calamiteit in de zorg speelt communicatie een rol. Luisteren is de core-business van de gezondheidszorg. Eigenlijk is het vreemd dat we wetgeving nodig hebben voor een klachtregeling in de zorg. Iedere aanbieder die de beste zorg wil leveren zou automatisch moeten willen weten waarom een klant niet tevreden is.”