Dat blijkt uit de nieuwste effectmeting MTVP van LHV, InEen en Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
Werkplezier en patiënttevredenheid
De monitor laat zien dat er goede stappen zijn gezet op het gebied van werkplezier en patiënttevredenheid. Huisartsen beoordelen hun werk met een gemiddelde score van 8,05 . Patiënten zijn met een waardering van 4,6 op een vijfpuntsschaal zeer tevreden over de aandacht, communicatie en betrokkenheid.
Bovendien is het aantal verwijzingen naar de tweede lijn licht gedaald en is de samenwerking in het zorgnetwerk versterkt, met meer afstemming in de wijk en intervisie tussen huisartsen.
Consulten en diagnostiek vragen nog aandacht
Op een aantal indicatoren zijn nog niet de beoogde doelen met bijbehorend resultaat bereikt. Zo is het gemiddeld aantal consulten licht gestegen, net als de eerstelijnsdiagnostiek en de medicatiekosten.
Ook zijn er nog steeds teveel mensen zonder huisarts. De verbeteringen, die hier door MTVP werden verwacht, zijn nu nog niet zichtbaar in alle indicatoren. Verder onderzoek moet uitwijzen hoe dit komt. Er zijn al aanvullende afspraken gemaakt voor de nodige vervolgstappen die zijn verwerkt in de nieuwe leidraad.
Toekomstbestendige huisartsenzorg
De resultaten bevestigen dat Meer tijd voor de patiënt bijdraagt aan een meer toekomstbestendige huisartsenzorg, maar ook dat er nog stappen gezet moeten worden.
Huisartsen, zorgverzekeraars en regionale huisartsenorganisaties moeten samen blijven sturen op minder onnodige consulten, verwijzingen en diagnostiek, betere samenwerking in de wijk en borgen van de toegankelijkheid van de huisartsenzorg. Hiervoor is het belangrijk dat huisartsen actief blijven bijdragen door implementatie van nieuwe interventies.
De monitor wordt tot en met 2028 voortgezet om vorderingen te volgen en bij te sturen waar nodig om de toegang tot de huisartsenzorg te behouden.