ACTUEEL

Scootmobielers belanden vaker in het ziekenhuis

Het aantal mensen dat na een ongeluk met een scootmobiel op de spoedeisende hulp belandt, is de afgelopen jaren gestegen van twaalfhonderd naar tweeduizend. Dat blijkt uit onderzoek van VeiligheidNL.

De belangrijkste oorzaken van het groeiend aantal ongevallen zijn bedieningsfouten en omvallen. Naast kantelen gaat het met name om aanrijdingen met andere weggebruikers en botsingen met objecten, bijvoorbeeld met een verhoogde stoeprand. Circa 14 procent van de slachtoffers liep letsel op door een bedieningsfout, zoals het per abuis omdraaien van de gas- en remfuncties.

Groei

Het groeiend aantal slachtoffers houdt gelijke tred met het aantal scootmobielen, dat is gestegen van circa 150 duizend in 2006 tot ongeveer 250 duizend in 2012.Van de 2000 slachtoffers moests één op de drie in het ziekenhuis worden opgenomen. Iets meer dan de helft van alle slachtoffers was vrouw en twee op de drie 65 jaar of ouder. Twee derde van de slachtoffers lijdt aan ernstig overgewicht.

Angst

Driekwart van de ondervraagde ongevallenslachtoffers gebruikt de scootmobiel al langer dan een jaar. De helft heeft een vaardigheidstraining voor het gebruik gevolgd. Niet duidelijk is of deze training voldoende is geweest en zich niet alleen heeft beperkt tot een paar primaire handelingen, zoals het aan- en uitzetten van de motor. Eén op de vier slachtoffers maakt na een ongeval vanwege lichamelijke klachten of angst minder gebruik van de scootmobiel.

 

2 Reacties

om een reactie achter te laten

blankenstijn

11 juli 2013

voor scootmobielen zou een gewoon gashandel moeten worden gemaakt draaien voor harder dat zou veel logischer zijn dan het het inknijpen voor harder dat is verwarrend dat lijkt op remmen

du Bois

12 juli 2013

Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om goed te oefenen of een vaardigheidstraining te volgen. Ze zijn nl. echt gevaarlijk en het is beter dit te ontdekken op een oefenbaan en niet pas op de weg. Vanaf augustus kan men in Zevenbergen oefenen op een bruggetje, in het grind, over de stoep en er weer af. Zeer aan te bevelen en zeer nuttig zowel voor gebruiker als voor overige weggebruikers.

Top