ACTUEEL

'Transparantie dreigt zand in de machine te worden'

Transparantie was het adagium van de zorg in 2015. Maar de formulieren, lijsten en regels waar zorgverleners nu mee te maken krijgen bereiken het tegenovergestelde. Dat constateert Marcel Levi, arts en bestuurder van het AMC. Zelf gelooft hij "heilig" in vertrouwen. "Dat zou voor het hele systeem olie in de machine zijn, in plaats van de zand in de machine die transparantie nu dreigt te worden."

Levi doet zijn uitspraak na afloop van het theaterseminar Voorstelling van Zaken: Het andere verhaal over de zorg, waar ook de Skipr 99 van 2015 werd bekend gemaakt. Een belangrijk thema op deze avond in de Stadsschouwburg in Amsterdam was het terugdringen van de regeldruk voor zorgverleners.

"De regeldruk waar mensen onder zuchten, het invullen van formuliertjes, lijstjes, indicatoren, scores, die herken ik wel", zei Levi. “Die is voor niemand goed. Die is echt voor de patiënt niet goed, die schiet daar niks mee op. Die is voor instellingen niet goed, kost bakken geld, de dokter en de verpleegkundigen zuchten eronder. Dat we daar nu eens punt achter gaan zetten, dat zou mij heel erg welkom zijn.

Levi denkt ook dat de regels het tegenovergestelde van transparantie bereiken. "Dus, iedereen vult braaf het lijstje in en weet hoe ze die moeten scoren, en waar ze het kruisje moeten zetten om zo min mogelijk gedoe te krijgen, maar is dat transparant? Dat is toch helemaal niet transparant, dat is juist het tegenovergestelde daarvan. Ik geloof ook niet zo in transparantie als doel op zichzelf."

Bekijk hier het volledige interview met Marcel Levi!

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

23 november 2015

Laat 'terug naar vertrouwen' inderdaad het nieuwe mantra worden voor de komende jaren, in de zorg (en de hele maatschappij).

Transparantie is daarbij behulpzaam. Dus laat ook dat niet varen.

Alleen hoeft transparantie niet te betekenen dat alles geregistreerd, gerapporteerd en gemonitored hoeft te worden. Dat is een denkfout.

Je wilt als patiënt bijvoorbeeld wel weten wat kwalitatief goede zorg is. Daar helpen uitkomstindicatoren bij. Alle input, throughput-, en output-gegevens tijdens het proces op weg naar kwaliteit dienen hoogsten het verbeteren van het proces op weg naar kwaliteit. Daar hoeft niemand anders over te gaan of inzicht in te hebben dan zo professional zelf en haar organisatie. Maar die indicatoren hoeven niet geregistreerd te worden als de professional die zelf niet herkent als direct behulpzaam bij kwaliteitsverbetering van de uitkomst.

Top