Om patiënten met eetstoornissen dichter bij huis te kunnen behandelen, opent het landelijke centrum voor eetstoornissen Human Concern in oktober een vestiging in Tilburg. Door een vijfde locatie te openen komt de organisatie tegemoet aan het groeiende aantal mensen met bijvoorbeeld boulimia of anorexia dat zich aanmeldt voor hulp.
Jaarlijks groeit het aantal patiënten met een eetstoornis dat hulp zoekt bij Human Concern met 25 tot 30 procent. Klinieken in de Randstad kampen met lange wachtlijsten, volgens de organisatie, terwijl elke dag telt voor deze kwetsbare groep veelal jonge vrouwen. “We merken dat de toestroom van cliënten steeds groter wordt en dit leidt tot onacceptabel lange wachttijden”, zegt Jouke Hoeksma, zakelijk directeur van Human Concern.
Het is volgens hem bovendien niet verantwoord om ernstig zieke patiënten uit bijvoorbeeld Noord-Brabant naar de vestigingen in Amsterdam of Bilthoven te laten reizen. “Elke stap is uitputtend, elk koutje onderweg kan uitmonden in een levensbedreigende longontsteking. Daarom willen we dicht bij ze zitten. Daarnaast komt ongeveer 20 procent van alle doorverwezen patiënten uit Brabant. In deze provincie zijn we dus hard nodig. Met een professioneel team bestaande uit onder andere artsen, therapeuten en een diëtist gaan we aan de slag.”
Resultaat
Human Concern onderscheidt zich volgens Hoeksma door de behandeling van eetstoornissen niet te richten op symptoombestrijding. “Een eetstoornis is een uiting van een dieperliggend probleem. Controle krijgen over eten lost dat probleem niet op. Wij richten ons op het oplossen van de oorzaak. Dat deze manier succesvol is, blijkt uit ons resultaat. Twee jaar na de behandeling is 75 procent van onze patiënten vrij van klachten.”