ACTUEEL

Consumentenbond wil meer openheid in zorg

Consumentenbond wil meer openheid in zorg

De Consumentenbond wil meer openheid in de gezondheidszorg en begint daarom maandag de campagne 'Kiezen moet kunnen!'. Dat maakte de bond zaterdag bekend. Volgens de behartiger van consumentenbelangen kunnen patiënten informatie over de kwaliteit van een behandeling of een zorgverlener moeilijk vinden.

Doofpotcultuur

“Soms is het zo dat de gegevens er wel zijn; ziekenhuizen en artsen hebben ze wel. Maar ze worden (nog) niet openbaar gemaakt. Bijvoorbeeld uit angst dat de cijfers verkeerd worden uitgelegd, of uit angst een bepaalde operatie niet meer te mogen uitvoeren”, aldus de bond. Bovendien vindt ze dat mensen die een klacht of een claim willen indienen, tegen de “doofpotcultuur in de medische wereld” aanlopen. Dat zou onder meer te duur zijn en te veel tijd kosten.

Schade door vermijdbare fouten

Volgens de bond lopen elk jaar ongeveer 40.000 mensen gezondheidsschade op en overlijden er bijna tweeduizend door vermijdbare fouten. Mensen moeten kunnen achterhalen waar en door wie die fouten worden gemaakt, vindt ze.

Campagne

De campagne moet er onder meer toe leiden dat ziekenhuizen en artsen open zijn over fouten en incidenten en die met de patiënt bespreken. Verder zou een klacht indienen makkelijker moeten worden en zouden bijvoorbeeld sterftecijfers en complicaties openbaar moeten worden. Ook moeten patiënten makkelijker hun hulpverlener in het BIG-register kunnen opzoeken, het register voor medisch personeel. (ANP)

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

18 april 2011

En ik vind dat alle dieven zichzelf moeten aangeven. En dat de belastingontduikers dat zelf moeten melden aan de belastingdienst. En dat mijn collega's geen smoesjes meer moeten gebruiken als zij hun werk niet af hebben. En dat...

Mr Sophie Hankes vz SIN-NL

18 april 2011

Beter laat dan nooit, dus compliment voor de Consumentenbond voor het starten van deze campagne tegen de doofpot van medische fouten.
SIN-NL is trots dat de Consumentenbond blijkbaar de uitgangspunten van SIN-NL en ook het voeren van een campagne overgenomen heeft van SIN-NL:
Vertel en Herstel en Eerlijkheid Medische Fouten Nu!
Maar.....wanneer gaat de Consumentenbond de huidige slachtoffers van medische fouten, die geen eerlijke informatie noch adequate medische begeleiding krijgen, eindelijk helpen?

Top