Reader Interactions

Reacties 2

  1. hmcmanagement

    Helemaal mee eens dat eerst het gebrek aan doelmatigheid moet worden verholpen alvorens de doelgerichtheid (organisatie en systeemkeuze) moet worden aangepakt. Maar ja, aanpak van efficiëntie is nu eenmaal van lager intellectueel gehalte en raakt bovendien gevestigde belangen. Dus als het aan de partijen en personen werkzaam in de sector ligt zal de voorkeur uitgaan naar grootscheepse plannen en zal de buitenwacht (bijv. de Patiëntenfederatie) de druk moeten opbouwen die operationele veranderingen gaat opleveren. Ter beschikking krijgen van grote potten geld (zie bij IZA) is een in de praktijk gebleken middel voor druk zetten. Platvloers maar het werkt.
    Hans Hof, Healthcare Management Consultancy

  2. Maddy

    Helemaal eens! Ik ben zelf gynaecoloog en heb mij de laatste 15 jaar ingezet om de endometriosezorg in Nederland op een hoger plan te krijgen.
    Als founder van het eerste holistische expertisecentrum voor deze patiënten populatie, kwam ik er al snel achter dat 80% van de vrouwen beter af zijn buiten het ziekenhuis. Want het expertise centrum is opgezet met het idee dat er concentratie van hoogcomplexe operaties moet plaatst vinden voor een goede kwaliteit van de geleverde zorg. Wij hebben in de eerste 5 jaar meer dan 7000 patiënten accuraat gediagnosticeerd (mbv geavanceerd vaginaal echografisch onderzoek) en 2000 hoogcomplexe operaties uitgevoerd bij patiënten met de meest ernstige vorm van deze ziekte. Het merendeel van de vrouwen werden dus terugverwezen (met een uitgebreid advies voor verdere begeleiding) naar hun verwijzers. Deze vrouwen waren ernstig teleurgesteld: ‘ heb ik eindelijk iemand die mij hoort en ziet, ben ik weer niet interessant genoeg voor ze’. Wij trekken één uur uit voor een eerste consult en de patiënten komen goed voorbereid naar dit consult, doordat ze al een vragenlijst hebben toegestuurd gekregen over de pijnscores en de impact van de ziekte op hun leven. In de reguliere ziekenhuis praktijken heet de gynaecoloog 20 minuten voor een eerste consult. Kortom weer een ’trauma’ voor deze groep vrouwen. Vandaar het oprichten van een diagnostisch centrum waar zij aan het einde van het eerste consult een adequate diagnose krijgen en dan verder digitaal begeleid gaan worden. Dit betreft ruim 80% van alle endometriose patiënten in Nederland. Er zijn 500.000 endometriose patiënten in Nederland, waarvan slecht 10% haar diagnose kent. Hetgeen resulteert in grote patiënt tevredenheid, efficiënter en kostenbesparend is. Nederland zou met 5 expertisecentra en meerdere diagnostische centra deze zorg goed kunnen neerzetten. Nadat de NVOG in de kwaliteitsnorm 2020 heeft besloten dat er level 1 (voor de laag gradige endometriose) en level 2 centra (voor de hoogcomplexe zorg) moeten komen , maar liefst 17 centra die zich (kandidaat) level 2 noemen. De norm voor het aantal hoogcomplexe operaties is door de NVOG gesteld op 20 ingrepen per jaar per kliniek. Helaas heeft men niet de ‘moed’ gehad om de norm gelijk te stellen aan de norm van de European Endometriose League (EEL) die op 50 hoogcomplexe ingrepen per jaar per gynaecoloog stond.
    Ik ben het geheel eens met de stelling dat een betere organisatie van de zorg veel meer oplevert aan kwaliteit van de geleverde zorg, hogere satisfactie bij de zorgprofessionals, efficiënter door digitale begeleiding en tegen lagere kosten. Dit alles in een netwerk waar de professionals elkaar kennen hetgeen de samenwerking ook zeker ten goede komt. Dus passende zorg die ook leidt tot betere concentratie van hoogcomplexe zorg, tegen lagere kosten. Wij blijven een roep in de woestijn. Geen subsidie van ZONMW om dit te bewijzen, Geen contracten met zorgverzekeraars die dit zouden moet steunen. Enfin moedig voorwaarts!