BLOG

Bijsluiter voor operaties, goed idee?

Bijsluiter voor operaties, goed idee?

“Als u denkt dat een bijsluiter voor operaties en medische hulpmiddelen een heel goed idee is, ga dan naar onze website om ons burgerinitiatief te ondertekenen”. Binnen 24 uur waren ze binnen, de 40.000 handtekeningen waar Antoinette Hertsenberg van Tros Radar op had gehoopt. Verplichte schriftelijke informatie komt nu op de agenda van de Tweede Kamer. Maar is zo’n bijsluiter eigenlijk wel een goed idee?

Goed plan

‘Goed plan’ zegt de woordvoerder van het LUMC in het Leidsch Dagblad ‘bij ons staat informatievoorziening voorop’. Slim van het ziekenhuis, Nederland heeft namelijk last van infobesitas en is uit angst om ook maar iets te missen constant op zoek naar informatie. 87 Procent van de Nederlanders zit op internet en brengt daar gemiddeld 84 minuten per dag door. Veel informatie van wisselende kwaliteit, door de bomen zien we het bos niet meer. Een goede bijsluiter bij operaties zet betrouwbare informatie helder op een rij.

Sympathiek idee

‘Sympathiek idee’ zegt de Orde van Medisch Specialisten op haar website en merkt daarbij op dat het zo goed mogelijk informeren van patiënten al wettelijk is vastgelegd. Inderdaad, de WGBO verplicht zorgverleners hun patiënten –naar redelijkheid-  te informeren over zaken als aard en doel van de behandeling, risico’s en gevolgen, alternatieven en vooruitzichten. In de praktijk wordt deze informatie vaak mondeling gegeven. Veel patiënten horen of begrijpen dit niet, overmand door spanning en emotie, of domweg omdat de informatie te veel of te ingewikkeld is. Een goede bijsluiter kan thuis nog eens nagelezen worden.

Ja, maar

Tot nu toe heb ik geen enkele partij horen zeggen dat zo’n bijsluiter een onzinnig of dom plan is. Toch valt er wel wat op af te dingen. De Orde van Medisch Specialisten heeft zorgen over volle wachtkamers, hogere kosten en meer administratieve rompslomp voor artsen. Bovendien, er zijn al veel patiëntenfolders. In vrijwel elke wachtkamer een rek vol, maar zelden kan ik daarin lezen wat ik wil weten. Wat zijn mijn behandelopties? En, wat zijn voor mij, in mijn situatie argumenten voor en tegen die opties afzonderlijk? Op die informatie zit ik te wachten, en niet op een brochure die kansen van 1 op 100 meldt. Dat gebeurt mij niet, denk ik dan, dat gaat over anderen.

Online op maat

Laat een bijsluiter bij operaties en medische hulpmiddelen daarom geïndividualiseerd zijn en echt antwoord geven op de vragen van patiënten. Of liever nog, informeer patiënten over hun persoonlijke behandelopties en geef per optie een bijsluiter. Nee, niet fysiek in de behandelkamer, dat is arbeidsintensief en papieren bijsluiters zijn lastig af te stemmen op de situatie van de individuele patiënt.

Online oplossingen liggen voor de hand. Echter, gebruik van internet en online diensten is overal gewoon, behalve in de zorg. Dat stelde de NPCF vorig jaar nog in haar verkiezingspamflet. De roep van 40.000 Nederlanders stelt ons daarom vooral voor een digitale uitdaging. Ik hoop dat 2013 een jaar wordt waarin we stappen maken met het online en op maat informeren van patiënten.

Maaike de Vries
Chef Zorg bij De Argumentenfabriek

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

23 januari 2013

Moet idd gebeuren, mooie klus en de Argumentenfabriek zal dit vast goed doen. Prima sollicitatie per blog.

Anoniem

23 januari 2013

Blijkbaar rollen "de argumentenfabriek" en "radar" met elkaar vechtend over straat.
Tijdens deze vechtpartij wordt en passant gelonkt naar de NPCF.
Een bizarre vertoning.
Mevrouw argumentenfabriek, u pleit voor een geïndividualiseerde bijsluiter.
U betrekt hiertoe opeens de NPCF, internet en digitale uitdagingen erbij.
Net als u denk ik dat de aarde rond is, maar met behulp van geïndividualiseerde online informatie, de NPCF, en het internet, zullen u en ik vervolgens bewijzen dat de aarde plat is!
Tenzij dat feit natuurlijk geen opdrachten genereert.
Ja toch, Wilna? Of Gerdie?
( Misschien kan ik nu het beste om hulp gaan vragen bij de argumentenfabriek om , ja, om argumenten........??? )

Goed ik zal uit de kast komen.
Argumentenfabriek, heeft u geen baantje voor mij?

tjark reininga

24 januari 2013

de idee van een verplichte 'bijsluiter' die patiënten (en hun omgeving!) informeert over medisch handelen, zoals die nu al voor medicijnen bestaat, is niet slecht. in de eerste plaats omdat de betrokkenen deze op hun eigen tijd en in hun eigen tempo kunnen doornemen en er vervolgens met hun omgeving en hun adviseurs over praten. (dat vereist natuurlijk wel dat de informatie toegankelijk en begrijpelijk gegeven wordt, en dat is een kunst op zich).

maar er zijn inderdaad bibliotheken volgeschreven en folders en brochures vanuit alle denkbare optieken, dus de kans op infobesitas is aanwezig. snoeien in met name het compacte materiaal kan de effectiviteit van een goede bijsluiter vergroten.
en al zijn er tal van digitale informatiebronnen, voor veel patiënten is internet juist op het moment dat ze dat nodig hebben om van deze bronnen kennis te nemen niet het meest toegankelijke communicatiekanaal.

al met al moeten we ons daarom blijven realiseren, dat een schriftelijke (of digitale) bijsluiter wel informatie aanbiedt, maar niet voldoende is. het directe contact tussen behandelaars en hun patiënt en diens omgeving zal altijd de basis voor de behandeling moeten zijn, en voor de keuzes die de patiënt uiteindelijk altijd zelf moet (kunnen) maken.

Top